Mejeristen i Buenos Aires

Min tanke är alltså att berätta om en del av alla de svenskar som åkt till Argentina, av en eller annan anledning. Aha, Evert Taube, säger du. Jo, förvisso, men det var många fler. För många år sedan hittade jag boken "Vägen till paraplyet" av John Karlzén (1903-1960).
Boken är självbiografisk och berättar om unga svenskar som jobbade i mejeribranschen i Buenos Aires. Kanske var det när jag läste den som idén om en Argentinaresa kom. I så fall har jag närt den drömmen länge. Boken kom 1934 och återutgavs av Fripress 1983.
Karlzén fick tidningen Vi:s pris 1951 och 1952 signerade han sin bok "Blå noveller" och skickade med sonen Arvid till skolan som en gåva till lärarinnan. Efter henne hamnade den hos mig via någon loppis och eftersom jag saknar bild på Karlzén så illustrerar jag inlägget med dedikationen i den boken. :-)

Vad jag ville säga är att "Vägen till paraplyet" är en charmig berättelse om ovanliga emigranter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0