Prova öl i vinlandet Argentina

Ja, till middagen passade jag på att prova det första av de sex flaskor öl som jag köpte i Villa General Belgrano.
Efter att ha konsulterat Sveriges Bryggeriers hemsida är jag beredd till ett första utlåtande, ett protokoll över ölprovningen. Inget som går upp mot den ölprovning hos Sjöcronas Bryggeri i Kristianstad som jag vinglade hem ifrån för nått år sen, men ett litet försök här i San Telmo.

Öl: El Bolsón de Trigo, Original (Cerveza artesanal).
Bryggeri: Cervecería El Bolsón, El Bolsón, Río Negro, Patagonia, Argentina.
Website: www.cervezaselbolson.com .
Pris: 10 pesos (ARS).
Flaska: 355 cl.
Alkoholhalt: 5 %.
Skum: Ganska ordinärt, kanske något kraftigare, tätare, skum med tätare bubbel än medelöl.
Utseende: Ljus gulbrun lagertyp, men med en grumlighet som inte klarnar ens vid temperaturhöjning då glaset står en stund.
Doft: Kryddig, sammansatt doft av gräs och (djurhudar? gauchosadlar?).
Smak: Kryddor och mer sötma än beska, trots sitt ljusa utseende en sammansatt pilsner och känns närmare de mörka bayerska ölsorterna än en vanlig ljus europeisk öl.

Betyg: 2 av 5.




Tyvärr ingen bild på ölen som sådan. Den drack jag upp...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0