Vamos!

 

Jag har läst om den röda jordens svenskar, den glömda spillran av utvandrare, såsom prins Wilhelm mötte dem i slutet av 1940-talet i Misionesprovinsen, och Martin Rogbergs samtida skildring av framtidslandet. Jag har läst John Karlzéns fina berättelse om de svenska mejeristerna i 1910-talets Buenos Aires.  
   Jag har pratat med vännen Jorge på Gamlegården som var chaufför åt Salvador Allende i Chile och efter kuppen 1973 flydde till Sverige via Argentina.
   Jag har läst om Kjells kompis pappa Oscar Lundqwist som var gaucho, poliskommissarie och handelsman i Patagonien, tröskat igenom Bruce Chatwins legendariska reseskildring, sett filmen om Butch Cassidy och Sundance Kid på nytt och återupplevt Che Guevaras mc-färd, nynnat Evert Taube under vinskänkta (argentinskt rött malbec-shiraz) sena kvällar samt försökt ta ett och annat skrakbent tangosteg…
   Jag har studerat kartan för att hitta Garibaldigatan där Mossad snöt Adolf Eichmann.
   Jag har konstaterat att Argentinas befriare San Martín och jag har en gemensam vurm för franska Boulogne-sur-mer.
   Vännen Kjell har berättat hur han som ung sjöman såg Evita på lit-de-parade i Buenos Aires och jag har lyssnat. Jag har sett filmen och skrålat ”Don’t cry for me, Argentina” i duschen.
   Vännen John har skickat bilder från glaciärerna i söder och vännen Ulrik en filmsnutt från Iguassufallen i djungeln.
   Jag har varit grön i ansiktet av dollarkursens berg- och dalbaneåkning från 5.80 till 9.40 och tillbaka igen till dagens 7.15. Den argentinska peson tjyvåker på greenbacks.
   Jag har vaccinerat mig mot gula febern.
   Jag har försökt fräscha upp min spanska i en studiecirkel och blivit vettskrämd av att lyssna på ett avsnitt ur en argentinsk radioshow. Jag fattade nada.
   Jag har tråkat ut de som råkat komma i närheten med långa utläggningar om mina drömmar om Sydamerika, och allt jag ska uppleva.
   Jag har pratat om det så länge att jag mött bekanta på stan som undrat om jag redan kommit hem igen.
   Jag har försökt fatta att solen står i norr mitt på dagen, att Buenos Aires ligger söder om Kapstaden och att det blir mitt livs varmaste julafton.
   Jag har legat vaken och funderat på vad jag gett mig in på.
   Jag vet inte vad som väntar.

   Vamos a Argentina!

(Kristianstadsbladet 020909)'


Kommentarer
Postat av: Inkan©

Du är suverän som hunnit med allt detta samtidigt som du jobbat. Jag bugar.

Och tror det kommer en rasande intressant berättelse i bokform när äventyret är över:)



Kram

Ink

2009-09-03 @ 20:28:00
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0