Färjkarlen över Rio Uruguay

Jag kan inte undanhålla er bilden av en riktig sjöman, en sailor i Karl-Alfreds anda. Han som körde båten, "Piedra Branca", som bogserade bilfärjan över Rio Uruguay mellan Porto Vera Cruz, i Brasilien, och Panambí på den argentinska sidan. Han hade ju en sån där käck sjömanshatt som alla vi i medelåldern minns från vår barndom. Den som sedan någon figur kom på att man kunde vika ned kanten på och få en sorts "farbror Melker"-hatt.



Ja, det var en stilig figur det där. Färjan gled elegant över den stilla floden. Tre mans besättning, varav en ägnade turen åt att fiska från aktern. Vi var enda passagerarna. Eftersom passpolisen hade slagit igen för dagen i Brasilien kunde jag inte lämna in mina papper som skulle bokföra att jag lämnat landet, varför jag i praktiken är kvar i Brasilien, om någon undrar, fast jag alltså är tillbaka i Argentina.

När vi nådde den argentinska sidan möttes vi av pilsnabba blåvita svalor, som om de också hade klätt sig i klassiska sjömansfärger. Du hittar en av dem på Pippi på fåglar 5.




Bilfärjan över Río Uruguay mellan Porto Vera Cruz, RS och Panambí, Misiones.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0