Helsingfors före Buenos Aires? Nänänä...

I Aftonbladet, som jag vanligen undviker, men tittar in på då och då enbart för nöjet att må lite illa över svensk kvällstidningsjournalistik, hittar jag en sammanställning över de tio bästa städerna i världen att leva i. Det är företaget Economist Group Intelligence Unit som gjort den.
Man har bedömt städerna efter hälsovård, stabilitet, kultur, miljö, utbildning och infrastruktur.
Däremot berättar man inte för vem som staden är bäst. Jag misstänker att det handlar om den vanlige vite medelålders medelklassmannen, med jobb, bil, villa, fru och två barn i nedre tonåren.
Bäst i världen att leva i - är då Vancouver.
Sedan följer Wien och därpå en rad australiensiska och kanadensiska städer. Wien och Helsingfors, som placerar sig som sexa, är de enda utanför den sfären.

Toronto och Helsingfors är de enda städer jag besökt av de som listas.
Och jag skulle definitivt placera in Buenos Aires som ett bättre ställe att leva på än Helsingfors. Den saken är klar efter ett halvår i den argentinska huvudstaden.

Det finns ju också andra värden som borde spela in. Buenos Aires är billigare, varmare, mänskligare och definitivt lyckligare än la capital Finlandesa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0