I bokflodens 2009


Jag såg en annan bloggare som sammanställt en lista över böckerna hon hade läst i fjol. Och varför inte ge er min lista över fjolårets läsa böcker.
Det blev 31 stycken, vilket var något mindre än jag hade trott. En hel del deckare vilket naturligtvis beror på att jag recenserade deckare för Kristianstadsbladet under första halvåret. Jag har alltså inte själv valt alla titlar. Överraskad också över att jag läst så många icke-deckare.

Det går inte att utnämna någon Årets Bok från min läslista. De flesta av böckerna har gett sin upplevelse. Och alla olika. Några av böckerna kunde jag ha varit utan.
Listan är inte i läsordning.

Hundstjärnan - Agneta Pleijel
Tre sekunder - Anders Roslund/Börge Hellström  
Mig äger ingen - Åsa Linderborg   
Förstenad - Barbara Nadel
Che - Björn Kumm     
Röd täckmantel - Christopher Reich   
Lucifer - Connie Palmen
Jägarens hjärta - Deon Mayer     
Närmast anhörig - Elsebeth Egholm
I de eviga skogarna - Fred Vargas
Luciana B:s långsamma död - Guillermo Martínez
Lagens långa näsa - Hans Alfredson
Den orolige mannen - Henning Mankell
Huset vid Garibaldigatan - Isser Harel
Oskulden - Jean Bolinder
Mysterier - Knut Hamsun
De goda systrarna - Leif Davidsen
Bockfesten - Mario Vargas Llosa     
Dödsbud - Mark Billingham
Hotet - Michael Connelly
Hong Kong Blues - Ove Allansson
Nazisterna och det ockulta - Paul Roland
Veronika bestämmer sig för att dö - Paulo Coelho
Resa genom ensamheten - Plura Jonsson
Passageraren - Steffen Jacobsen
Stormar och vilopunkter - Thomas Nydahl  
Jakten på en mördare - Tobias Barkman
Barn 44 - Tom Rob Smith   
Kvinnorna på stranden - Tove Alsterdal  
Mörkermannen - Unni Lindell
I den innersta kretsen - Viveca Sten

Ser att jag bara läst nio kvinnor. Borde ha varit fler. Och bara en klassiker - Hamsun. Borde också ha varit fler.
En enda är en omläsning - Hasse A:s bok om kommissarie Winkelryd. Den hittade jag i lägenheten i San Telmo, och är ju en god stunds underhållning.
Utöver detta har jag haft ett tjogtal böcker om Argentina på mitt nattygsbord, men ingen som lästs från pärm till pärm, och därför tar jag inte med dom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0