Med val i kval




För två månader sen fick vi en chans att träffa valarna utanför Valdeshalvön i norra Patagonien. Nu har de gett sig iväg söderut.
Där lurar de japanska valfångsfartygen, om jag är rätt underrättad, i rent kriminella syften. Valfångst är sedan 1986 förbjudet enligt internationella överenskommelser. Det skiter japanerna i.
Nu har en japansk valfångare rammat en båt med aktivister i Antarktis, seglat tvärsöver och kluvit båten. Alla sex ombord räddades emellertid.

Jag minns hur vi åkte ut från Puerto Piramedes i en liten enkel båt för att komma nära valarna. Jag minns hur valarna kom nära, av nyfikenhet och lekfullhet. Hur de strök sig mot våra båtar. Hur de visade upp sig med krumsprång och dykningar.
Inte en antydan till varken misstänksamhet eller ovänlighet. De ville oss bara väl.

Jag läste notisen om valfångstfartygets mordförsök i DI.se. En rad läsare hade kommenterat artikeln, och jag förvånar mig trots allt över den infama och kunskapslösa nivå som läsarna debatterar en sådan här sak. Många kommentarer är sådana att jag som DI-redaktör hade skämts ögonen ur mig för att ha läsare, som varken kan tänka eller skriva.

För något år sedan fick jag möjlighet att åka gummibåt med Greenpeace. Tack för att de här aktivisterna håller tummen i ögat på tjuvfiskande japaner.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0