Likt Bolle


Att ha valt motorcykel istället för bil är att ha valt smått istället för stort, långsamt istället för snabbt, och vägen istället för målet.
Sträckan Stockholm-Jönköping, ungefär 32 mil på E4:an, lyckades jag förlänga med ett imponerande antal timmar under en tur i sommar.
Men jag åt jordgubbar i dikeskantens sol vid Stenhammar i Sörmland, jag njöt rabatterade dagenefter-bröllopspraliner i Ljungsbro och en fantastisk vitlöksost i Boxholms minimala ostbutik.
Och jag kunde självklart inte låta bli, släktskapet med Harry Martinsons luffare Bolle blev så stark att jag var tvungen att svänga av och se vad som fanns, där skyltarna annonserade: "Klockrike".

"Vägen till Klockrike" som kom ut 1948, trettio år före Harry Edmund Martinsons tragiska slut, räknas som ett av nobelpristagarens mest betydande verk. Jag har läst boken ett par gånger, men det här var första gången jag själv hamnade på vägen till Klockrike.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0