Gamla grannar och nya vänner

För tjugofem år sedan bodde jag i en trevlig markbostad i Kristianstad. Grannarna hette Nora och Cesar och kom från Viña del Mar i Chile. Sen går tiden. Man flyttar och har sig och vinkar på varann på stan och pratar bort några minuter när man ses.
Sen plötsligt ses man inte mer.
Förrän man kommer till Viña del Mar i Chile. Där har Nora Montero bott i snart sex år. Men nu om en månad flyttar hon tillbaka till Europa, först på besök hos sonen Rodrigo i Frankrike, och sen till Sverige, där hon har döttrarna Vivi och Kristina.
Det är fantastiskt att möta en gammal bekant efter så många år, på andra sidan jordklotet. Att få se den del av världen, som är hennes. På bilden: Nora i Valparaíso.





Senare på kvällen blev det grön öl och peruanska tapas tillsammans med Lars Palmgren. Lars är sedan många år tillbaka stringer för Sveriges Radio i Latinamerika, och har bott i Sydamerika större delen av sitt liv. En spännande kväll med mycket prat. 
Lars berättade bland annat hur han bevakat jordbävningen på Haiti, slutligen rest hem till Viña del Mar, och första natten hemma väcktes han av - just det, jordbävning!
Lars Palmgren har jag haft en del kontakt med tidigare. Det är han som hjälpt mig med miljöer från Chile till mina deckare med Cesar Amado och Spencer Albinsson.





Kommentarer
Postat av: bländie

Att du kan skriva har jag vetat länge - men det som har slagit mig med din blogg är att du tar väldigt fina bilder!

2010-03-22 @ 19:29:10
Postat av: tell

Äsch, så säger du till alla karlar....:-)

Tack Gittan. Det är roligt att fotografera, om man har tid och ork till det.

2010-03-23 @ 00:58:28
Postat av: Anders Tapola

Grön öl? Berätta mer om den! Vad innehåller den mer än malt, humle, jäst och vatten? Alltså vad består det gröna av? Och hur smakade den?

Har förresten för mig att Lars Palmgren rapporterade om just uppvaknandet av jordbävningen för Dagens Eko.

2010-04-04 @ 17:20:08
Postat av: tell

Bra fråga Anders.Jag vet faktiskt inte, men den var verkligen grön - karamellfärgsgrön, och inte bara i skummet. Däremot smakade den som en ljus öl, och inte alls som någon sorts Guinesshistoria, vilket den tydligt såg ut som.

2010-04-04 @ 17:30:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0