Genom katastrofområdet i Chile

Den 27 februari i år drabbades centrala Chile av årets hittills kraftigaste jordbävning. Ett stort antal efterskalv och tsunamis krävde också offer.
I dag, den 22 mars, inte en månad efter skalvet, reste jag genom de centrala delarna av Chile. Från Viña del Mar vid kusten, via Santiago, till Temuco.
Jag såg raserade broar, motorvägar och hus.
Men jag såg också ett intensivt arbete med att röja. I Talca, som var en hårt drabbad stad, var kvarteren kring bussterminalen som utbombade. Men om man inte hade vetat om att det nyss varit en stor jordbävning tror jag inte att man hade reagerat. Många vägarbeten, men man har kommit långt i återställningen av vägnätet. Broar kommer att ta längre tid. De får tills vidare vara enfiliga.
I Valparaíso har ett antal hus rymts ut och spärrats av, för rivning. Även i Viña del Mar finns flervåningshus som nu evakuerats och spärrats av.
Turistströmmen har sinat. Folk säljer sina lägenheter i rädsla för nya skalv och nya tsunamis.


  Talca.     

 Valparaíso.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0