Kroknäbbarnas tid

Naturfilmaren och fotografen Patrik Olofsson kommer nu med en fantastisk bok om våra svenska rovfåglar. Inte bara finns här bilder av absolut högsta klass, det finns också mycket fakta och anekdoter kring våra mest mytomspunna fåglar.

Boken heter "Kroknäbbarnas tid" och är på 320 sidor i näst inpå A4-format. Boken har getts ut av Sveriges Ornitologiska Förening.

Här finns till exempel berättelserna kring kärrrhökarna som flyttar mellan Kristianstad Vattenrike och savannen utanför Dakar i Senegal. Men också mycket mer. De så vanliga rödgladorna på Österlen ärt inte så himla vanliga i resten av landet. Under resa mellan Ystad och Kristianstad är det inte ovanligt att se ett dussintal rödglador. Det är faktiskt till och med så att arten anses globalt hotad. I Sverige har den dock ökat från ett tiotal par per år på1960-talet till minst 2000 par - de flesta i Skåne. I Sverige häckar kanske hälften av världens alla glador. Anledningen är att jordbruksgifter har tagit kål på dem i andra europeiska länder.

Patrik har fantastiska närbilder av alla våra rovfåglar. Bilder som det har tagit lång tid att få.

När jag körde mellan Kristianstad och Ystad i dag fick jag några bilder på både glador och en individ som jag tror är just en brun kärrhök. Men jag är inte säker. Några snapshots från torsdagen 18 augusti på Österlen:




Brun kärrhök?



Röd glada



Röda glador


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0