Bokrea!

 Nils Viktor Andersson.

Jag rear nu ut min viktigaste bok - Detta fredliga uppdrag. Boken handlar om de svenska militärer som tjänstgjorde i den belgiske kung Leopold II:s milis i Kongofristaten 1880-1908. Därefter tog den belgiska staten över administrationen av detta enorma land i centrala Afrika.

I boken stiftar du bekantskap med Nils Viktor Andersson från Ystad, som var min farmors fasters man. han var en av de som tjänstgjorde i Kongo. På bilden ser du honom febrig, utmärglad och illusionslös efter tretton månaders studiebesök i Gehenna.
Nils Viktor Andersson tjänstgjorde bland annat i Bokatola, den by i Ekvatorprovinsen där en av företrädarna kallades för Bajuni, efter sina order till byborna att knäböja inför honom - den vite mannen. (Franska: "bas genoux" - ned på knä!).

I boken listas 522 svenskar som tjänstgjorde i detta helvete. Terrorns redskap. Cirka tio miljoner människor sägs ha dukat under för det koloniala skräckväldet. Händer skars av levande personer och gjordes till askfat, kvinnor kedjades och våldtogs och männen tvingades till slavarbete.

Boken har mött stort uppseende. Bland annat presenterades den i TV4:s serie "Vår mörka historia" hösten 2009.

Boken är ett oumbärligt komplement till Joseph Conrads "Mörkrets hjärta" och Adam Hochschildts "Kung Leopolds vålnad". Här får du det svenska perspektivet. Kanske din morfars far var en av de koloniala bödlarna i Afrika.

Så här skrev Lars Åberg i en recension i HD:
"...när journalisten Per Erik Tell för oss drygt hundra år tillbaka i tiden är det till Conrads klaustrofobiska flodlandskap och till ett perverst kolonialt våld, som fortfarande väcker starka känslor när någon påminner om det i den gamla erövrarmakten Belgien...Per Erik Tells bok är upprörande - och välgörande genom att ytterligare ljus släpps in i ett historiskt dunkel."

Köp boken direkt av mig, få den signerad.
Pris: 100 SEK + frakt (45 SEK).
Jag bifogar faktura.

Välkommen med din beställning.

Mer info om boken på min hemsida där du klickar böcker!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0