I skogen




När jag var liten bodde vi nära Hooking River i Kentucky. Den slingrade sig fram och vi smög försiktigt i våra mockasiner för att inte skrämma bävrarna. Ibland träffade vi på andra indianer. Det var också nära till Grand Canyon, där vi klättrade på branterna. En bit bort gick tåget och vi kunde följa de tyska trupptransporterna till fronten. Ibland satte vi en sprängladdning invid spåret och sedan mejade vi ned fienden då tåget stannade. Vi satt osynliga och odödliga i buskagen. Bortanför spåret låg de djupa skogarna. Där hängde lianer i träden som vi kunde svinga oss i och undgå wambesifolkets vrede.

Pålsjö skog i Helsingborg är närmast en park. För oss var det vildmarken och en outsläcklig arena för vår fantasi. Här gick Fantomen och Hjortfot hand i hand med den brittiske spion 13 - David Locke. Det susade i trädkronorna, fåglarna kvittrade och vi begravde döda ungar som fallit ur boet.

På Guldheden i Göteborg finns en fantastisk skog. En riktig skog inklämd i en dalgång mellan höga bostadshus och Sahlgrenska sjukhuset. Längst ned i dalen finns en sipprande liten bäck, lite träskmark. Det är en nästa oförklarlig biotop mitt i storstaden och jag har ägnat några timmar åt att spana in vilka som bor där. Fåglar i alla färger och storlekar. Jag har sett ett antal ekorrar, en skogsmus som pep iväg då jag kom för nära och till och med ett rådjur! Jag har mött de som berättat om uggleungarna. Jag har hört talas om nötkråkan och den mindre hackspetten som funnit en fristad just här.

Jag har sett lyckliga barn som lekt kanske just sådana lekar som jag själv en gång lekte. Barn vars miljö annars är asfalt, betong och tillrättalagda lekplatser. Ökenartade sandlådor. Lika roliga som galonbyxor och fotriktiga skor.

Nu vill Göteborgs kommun exploatera Guldhedsdalen. Det finns långt gångna planer på att dra in vägar och bygga höghus med sammanlagt 290 lägenheter. De svaga, de som bor i holkar eller hackar sitt eget bo i en döende trädstam, tvingas flytta. De djupa skogarna och Tarzans, Hjortfots och alla hemliga agenters storskog blir asfalterade parkeringsplatser. Fågelkvitter och trädtoppssus ersätts av folk med dånande dieseldrivna lövblås på ryggen.

Den 21 juni tar byggnadsnämnden beslut. Vad du kan göra kan du läsa på: www.bevaraguldheden.se.

Vi är många som undrar om aldrig politikerna varit små indianer i en stor skog...en del av oss är det fortfarande.














Kommentarer
Postat av: Thomas Nydahl

Hallå Tell, av en ren tillfällighet fick jag tidigare i veckan - eller om det var förra - se att du bloggade igen. Det blev jag mycket glad att se. Är du fortfarande ute på din långfärd? Nu sparar jag din blogg och ser hur länge du håller på.



Handslag, Thomas

2011-06-18 @ 14:10:07
URL: http://nydahlsoccident.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0