Fartyg förbi

Fartyg förbi heter en bok som jag har i bokhyllan av Gordon MacFie. Den ska det inte alls handla om.

Utan om Svenska Amerika Liniens Stockholm.
Av en ren händelse så satt jag och letade uppgifter om skeppsvrak och kom in på Andrea Doria som kolliderade med svenska Stockholm utanför Nantucket i Massachussetts någon gång 1956. Den italienska båten sjönk, men den svenska flyter fortfarande - nu som italienskägt (!) kryssningsfartyg under namnet Athena.
Det var inte det heller som det skulle handla om.

1960 sålde Svenska Amerika Linien Stockholm till DDR, som bytte namn på fartyget till Völkerfreundschaft. Och då kom jag att tänka på att jag någonstans i mina gömmor hade ett frimärke från DDR som föreställde ett kryssningsfartyg, vilket alltså skulle kunna gamla Stockholm. Båten var förvandlad till ett "urlauberschiff" - en semesterbåt.

Mitt antagande styrks av stämpeln som anger just 1960.
Om det kan intressera någon är jag dock tveksam till. Men varde meddelat.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0