Grekiskt fågelliv

Vi tillbringade tre veckor i Grekland - två i Aten och en på Skiathos - och jag hade hoppats att få se en del spännande fåglar. Kanske en ibis?
Men resultatet blev ytterligt klent. Kanske var det fel årstid (september), kanske var det fel platser eller kanske var jag bara inte tillräckligt observant. Det var bekymmersamt lite fåglar. Jag såg duvor, några skator, kråkor, koltrastar och pilfinkar. En talgoxe. Utöver det nästan ingenting.

Vi bodde vid Philopapposkullen, kanske Atens största grönområde. Där levde sköldpaddor, liksom på Akropolisberget, men nästan uteslutande duvor i träden. Norr om kullen, i Thissio, tjattrade några gröna papegojor i palmtopparna! De är ingenting som normalt finns i den grekiska faunan varför de sannolikt härstammar från förvildade burfåglar.









Utöver papegojorna var det en enda fågel som skilde sig från alla de vanliga sorteran, och det är den här som jag inte till fullo har kunnat identifiera. Vet du vad det är för en, så berätta det gärna!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0