På spaning efter den pjodd som flytt

Ekonyheterna klockan tio i dag, valborgsmässoafton:
En ny fågelart har skådats i Sverige. Det är den gråhuvade sparven från Sibirien och Kina som för första gången setts vid Gislövs Stjärna på Österlen. Det är den 500:e arten som identifierats i Sverige...

Några timmar senare såg det ut så här:



De komma från öst och väst. Två herrar i medelåldern baxade ut vars en kikare på stativ ur Volvon. De kom från Öland och var på väg till Stockholm via en avstickare till Österlen.
Alla stod med kikare och kameror riktade emot ett enda buskage, knappt hundra meter fram. Ingen vågade prata högt, ingen vågade gå för nära. Tissel, tassel - jo, för fyrtiofem minuter sen hade de sett den just där. Ingen hade sett den flyga därifrån. Har du sett den? Nej. Du? Nej. Jo, jag såg den för någon timme sedan. Nä, det där är en järnsparv. Där, vid den lilla vattensamlingen, kanske...

En sädesärla sprätte runt och såg viktig ut. Föreställde sig kanske att det var den som alla spanade på. Men ack så fel den hade.
Efter en halvtimme tyckte jag att det kanske var dags att dra vidare. Jag hade ju bara kört förbi av en händelse, på väg hem från jobbet. Då:
Där! Där!
Var? Var?
Där!
Nu försvann den ned bakom den lilla tuvan. En håla liksom.
Så plötsligt flaxade det till och en liten skrämd pjodd hade förpassat sig ytterligare kanske 200 meter bort.

Såg du den?
Nej! Ja! Kanske...

Jag kunde stolt konstatera att jag hade fångat den med kameran - nummer 500!
Åtminstone klämde jag bilden då det flaxade till och det finns nått där på minneskortet - om det sedan är den sibiriske invandraren med grå huva, ja, det låter jag proffsen avgöra... :-)

Gråhuvad Sparv, Gislövs Stjärna, 20120430:



Är det så att du inte ser den riktigt klar på bilden här ovan, så kan du ju kolla hur den ser ut här!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0