Birgit på pommesfritespalatset

I oktober i fjol kom min bok Den falske ingenjören ut. Det handlar om svenska öden och äventyr i Argentina. Både historiska och nutida, och lite däremellan. Jag brukar kalla det för en sammanflätning av svenska emigrantöden och Argentinas vilda geografi och historia.

Jag har redogjort för ett trettiotal svenska öden i Argentina. Ändå dyker det upp fler när boken väl är publicerad. Jag satt och läste operaprimadonnan Birgit Nilssons memoarer La Nilsson. Hon har ett helt kapitel om Buenos Aires och hur hon kommer dit första gången för att sjunga på Teatro Colón mitt under pågående revolution, då Juan Perón tvingas fly till Montevideo. Evita har nyss dött.

Men det är inte den politiska biten som jag faller för i boken. Inte heller den musikaliska, om hur exiltyskarna extatiskt applåderade hennes Wagner, eller beskrivningarna av Teatro Colón, som olyckligtvis renoverades under min vistelse i Buenos Aires. Det är det matställe som Birgit Nilsson och hennes man Bertil Nicklasson från Kristianstad helst trakterade.

El Palacio de Papas Fritas på Avenida Corrientes - Pommesfritespalatset!


Birgit Nilsson skriver:

"Privat älskade vi att gå på en enkel restaurang, som hette El Palacio Papas Fritas. Förutom fantastiska biffar hade de världens godaste Pancake manzana y banana (äppel- och bananpannkaka). Men denna pannkaka, inte för tunn och karamelliserad, det vill säga överdragen med en knäckliknande karamellsås och flamberad med rom, var en gourmets dröm förverkligad. Och som kronan på verket en stor klick vaniljglass ovanpå den heta pannkakan. Den var ett hot mot allt vad Viktväktarna står för. När jag skriver detta får jag en nästan obetvinglig lust att kasta mig på första bästa plan till Buenos Aires, bara för pannkakans skull.
Det fanns ingen annan restaurang, som tillnärmelsevis kunde laga den så god som El Palacio Papas Fritas. Jag fick också komma in i restaurangköket och se hur det går till att laga pommes sufflé. Det är tunna potatisskivor som via tre olika tempererade oljor, får skivorna att pösa upp till luftiga kuddar. Delikat och osannolikt aptitretande, men alltför omständligt att göra själv."

Av bara farten berättar sedan Birgit Nilsson om mötet med stockholmstjejen Carina Ari som bodde i Buenos Aires och hade ropat in smycken och större delen av Evita Peróns begagnade pälsar på auktion. Se där! - ett öde till att berätta om...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0