Familjen flygare i Zarate

I mitt arbete med att leta upp spännande och intressanta svensk-argentinare blev lördagens utflykt till Zarate, som ligger uppströms Paranáfloden, nån åtta-nio mil sådär från Buenos Aires, en fullträff.
Vi mötte bland annat Karin Hossinger, Fredy Jobke och Manuelito Fentanes.
Gemensam nämnare är Rolf Hossinger, den enes pappa, den andres svärfar och den tredjes svåger!

Rolf Hossinger föddes 1930 i Misionesprovinsen. Pappa var österrikare och mamma var svenska. När Rolf var fem år gammal lämnade familjen Argentina och flyttade till Kristianstad och Sverige. När Rolf fyllde 18 var längtan efter att flyga så stor att han flyttade tillbaka till Argentina, installerade sig hos sin farbror och tog det efterlängtade certifikatet. Han började med besprutningsplan och slutade med 747:or hos Aéreolineas Argentina. Däremellan flög han zeppelinare och luftballonger och hela tiden segelflög han. 1960 blev han världsmästare i segelflyg, hamnade på frimärke och om tre år hålls VM i Argentina i Rolfs namn.

Mer ska inte avslöjas här. Rolf Hossinger blir ett guldkantat kapitel i boken om svenskarna i Argentina, och då avslöjas också den hittills hemliga formel som avgjorde VM 1960.
Rolf Hossinger avled 75 år gammal 2005.




Karin Hossinger-Jobke segelfyger också, men det här är hennes makes plan. Notera reg.bokstäverna, och gissa vad de står för!


Kommentarer
Postat av: Mange B

Vilka människor du träffar PerErik! Jag ser fram mot att få läsa boken och då skall du veta att det är inte många böcker jag har läst i mina dagar...

KH? Kan det vara Karin Hossinger ;-)???



Vad vann jag?



:-D-Mange B



2009-11-03 @ 09:59:23
URL: http://www.lucifer.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0