Hotel, Hostel, Hostería, Hospedaje...


När man är ute på vägarna så blir det förr eller senare alltid kväll och natt, och inte alltid tillbringar man dessa
ombord på en långfärdsbuss. Ibland måste man söka sig till någon värdshusvärd där brasan sprakar, vinkaraffen är välfylld och vildsvinet grillas på bakgården. 
Som mest modernt och luxuöst har jag nog bott i Neuquén på Hotel Olivos, som bara var två månader gammalt. Det kändes nästan som om vi var de allra första som bodde i rummet. Och ändå - hyfsat pris.
Annars är hostel det enklaste, och ett ställe där du kommer i kontakt med andra resenärer på ett enkelt och naturligt sätt. Tyvärr har jag upptäckt att jag allt som oftast är sisår en trettio år äldre än alla andra gäster, men det är ändå att föredra jämfört med om det hade varit tvärtom.

I Mendoza bodde jag på Hostel Estación Mendoza, som jag utan vidare kan rekommendera för en natt eller två. Det är ändå inte nummer ett i stan - det heter Hostel Lao - men de hade tyvärr fullt dan då jag kom till Mendoza.
Men en sådan här innergård som hos Estación Mendoza kan man väl stå ut med. Ett dignande citronträd mitt i pation.





O'hoj alla hemmafruar!

Diskussionerna kring matpriserna går vidare i Argentina, facket stödjer sig, inför löneförhandlingarna, på den inofficiella statistiken som pekar på en högre inflation, än vad det statliga institutet Indec gör. Även i Sverige höjs löner och matpriser.
Kanske spännande med en jämförelse?
Så här såg i alla fall min matkasse ut då jag handlade i dag på Disco på Mansilla. Alla priser i peso (ARS), just nu 1,89 SEK.


1 gul lök 152 gr   - 0,76
4 morötter  1,5 kg   -  2,61
potatis  1 kg   - 3,52
3 bananer  588 gr  - 4,11
2 avocado  354 gr   - 4,21
6 ägg 1:a klass   -  6,45
1/2 liter laktosfri mjölk   - 3,45
1 liter röd grapejuice  -  3,65
4 st youghurt Activia x 125 gr  -  7,12
1 kg krossade tomater -   5,40
1/4 kg kaffe Colombia -  19,19
1 fl diskmedel 300 ml  -  5,35
1 pkt pålägg kalkonskinka 70 gr  -  5,25
fläskfilet  326 gr  -  11,73
nötfärs  582 gr  -  11,05
1/4 kg färdiggrillad kyckling  -  7,08
6 x 35 cl Brahma öl 5,0 % alc  -  14,10
1 fl 75 cl  rödvin Michael Torino Colección  - 10,49
1 fl whisky Breeders Choice  18 cl -  8,39
1 Milky Way  -  4,35

Summa: 138,46 ARS vilket lär motsvara cirka 261,68 SEK. Jag glömde köpa vatten. En sexlitersdunk kostar runt sju pesos.

Poängteras bör att jag kunde fått betydligt billigare, ägg, kaffe, vin och youghurtar, om jag hade valt lägre kvalitet. Fläskfärsen är också ungefär halva priset, eller lägre, jämfört med nötfärsen.




Hawkeye

Nä, någon hököga är jag inte. Jag höll på att kollidera med en papperskorg i centrala Junín de los Andes. Då flög en stor skugga upp och skrämde halvt livet av mig. Den satte sig sedan på gatan, men när jag fått upp kameran och närmade mig, tyckte den nog att jag var lite misstänkt ändå, så den flög vidare och satte sig på en taknock, för att idka människostudier.
Hök? Falk? Vråk? Enligt min fågelbok är den mest lik en "chimango" - vanlig i hela landet. Så det är nog en sån.

   

 


Förtida uttag av påsken


Vad gör man då man får en stund över i Junín de los Andes, och intresset för flugfiske är försumbart? Ja, det som återstår är att traska uppför Via Cristo, en stenlagd skulpturvandring på Cerro de la Cruz, vägen som bär upp mot kullen där ett stort vitt kors vakar över staden.
Vägen berättar hela Jesu historia i skulpturer av den argentinske konstnären Alejandro Santana. Han påbörjade arbetet år 2000, och ännu är inte allting klart. Vägen kantas också av konst i indiansk mapuchetradition.
Men framförallt har legenderna kring Jesu liv fått form. Här helar Jesus den lame, tvagar han fötterna på skökan, bär han korset upp mot Golgata - men här står han också i kretsen av sentida lärjungar; Martin Luther King, Mahatma Gandhi, Moder Teresa, Franciskus av Assis, och några lokala helgon.
Skolklasser får en utmärkt insikt i kristendomen, turister får en fantastisk vy över dalen där Junín de los Andes ligger och alla konstintresserade får 18 vackra skulpturer att njuta av. Någon rondellhund fanns inte.





Over the hill




Vulkanen Lanín sägs vara ett av världens vackraste berg, åtminstone enligt guideboken som jag släpar med mig (Footprint), och läser alltför sällan i. Vulkanen ligger i nationalparken Lanín, på den argentinska sidan av Anderna, i provinsen Neuquén.
Den argentinska passkontrollen ligger alldeles vid bergets fot. Gränsövergången heter Paso Tromen, eller på den chilenska sidan det betydligt vackrare, Mamuil Malal. Du når inte samma svindlande höjder som vid Aconcagua och Cristo Redentor, men Lanín är i alla fall imponerande 3776 meter över havet. Vägen är inte så hisnande (stundtals grusväg och smala träbroar), men kanske istället så mycket vackrare. Inte minst då man passerat gränsen och det bär nedför i nationalparken. En förtjusande vy breder ut sig i det patagoniska landskapet.
Man kan ge sig uppför Lanín, vulkanen är inte aktiv, men man måste godkännas av de argentinska parkvakterna. Utrustningen måste vara bra, och du måste vara frisk och uthållig.


Genom katastrofområdet i Chile

Den 27 februari i år drabbades centrala Chile av årets hittills kraftigaste jordbävning. Ett stort antal efterskalv och tsunamis krävde också offer.
I dag, den 22 mars, inte en månad efter skalvet, reste jag genom de centrala delarna av Chile. Från Viña del Mar vid kusten, via Santiago, till Temuco.
Jag såg raserade broar, motorvägar och hus.
Men jag såg också ett intensivt arbete med att röja. I Talca, som var en hårt drabbad stad, var kvarteren kring bussterminalen som utbombade. Men om man inte hade vetat om att det nyss varit en stor jordbävning tror jag inte att man hade reagerat. Många vägarbeten, men man har kommit långt i återställningen av vägnätet. Broar kommer att ta längre tid. De får tills vidare vara enfiliga.
I Valparaíso har ett antal hus rymts ut och spärrats av, för rivning. Även i Viña del Mar finns flervåningshus som nu evakuerats och spärrats av.
Turistströmmen har sinat. Folk säljer sina lägenheter i rädsla för nya skalv och nya tsunamis.


  Talca.     

 Valparaíso.


Gamla grannar och nya vänner

För tjugofem år sedan bodde jag i en trevlig markbostad i Kristianstad. Grannarna hette Nora och Cesar och kom från Viña del Mar i Chile. Sen går tiden. Man flyttar och har sig och vinkar på varann på stan och pratar bort några minuter när man ses.
Sen plötsligt ses man inte mer.
Förrän man kommer till Viña del Mar i Chile. Där har Nora Montero bott i snart sex år. Men nu om en månad flyttar hon tillbaka till Europa, först på besök hos sonen Rodrigo i Frankrike, och sen till Sverige, där hon har döttrarna Vivi och Kristina.
Det är fantastiskt att möta en gammal bekant efter så många år, på andra sidan jordklotet. Att få se den del av världen, som är hennes. På bilden: Nora i Valparaíso.





Senare på kvällen blev det grön öl och peruanska tapas tillsammans med Lars Palmgren. Lars är sedan många år tillbaka stringer för Sveriges Radio i Latinamerika, och har bott i Sydamerika större delen av sitt liv. En spännande kväll med mycket prat. 
Lars berättade bland annat hur han bevakat jordbävningen på Haiti, slutligen rest hem till Viña del Mar, och första natten hemma väcktes han av - just det, jordbävning!
Lars Palmgren har jag haft en del kontakt med tidigare. Det är han som hjälpt mig med miljöer från Chile till mina deckare med Cesar Amado och Spencer Albinsson.





Pippi Pelikan

På Sydamerikas västkust, i Viña del Mar, blev det ännu en ny bekantskap i fågelvärlden - pelikanen! Så nu har jag färdats från pingvinerna på Patagoniens kust, via kondoren i Anderna, till pelikanens pacifika värld. Kul. Jag kunde ha tagit hur många bilder som helst, men man får ju begränsa vansinnet något. Bjuder på två i alla fall.


    


El condor pasa

Ja, jag hade inte trott det själv - men, jag fick faktiskt se en kondor, när jag var som allra högst upp i Anderna, strax efter att vi passerat gränstunneln vid Cristo Redentor. Det var vägarbete. Allt stod stilla. Då hade vi ändå ännu inte behövt traggla oss igenom tull och gränspolis (vilket tog sin rundliga tid).
Mitt bland alla vägarbetare, osande dieseltruckar, lastbilar  och bussar, seglade den sakta förbi oss, på låg höjd. Några sekunder, men jag hann få upp kameran, dock inte byta objektiv, klämma två snapshots, innan den var försvunnen bakom en buss. Sedan såg jag den inte mer.


Färden över Anderna var den häftigaste bussresa jag någonsin gjort. Uppfärden mot Aconcagua på argentinska sidan var lätt som en plätt. Den drygt tre km långa gränstunneln stod man ut med om man inte tänkte på jordbävningar just då.
Gränsformaliteterna får man ta för vad det är - ett antal offentliga tjänstemäns femton minuter i strålkastarljuset.

Men: nedresan från Cristo Redentor på den chilenska sidan var ingen mesresa! Det finns serpentinvägar i Alperna, men jämför dem inte med detta. På övervåningen, längst fram vid panoramafönstret, i en gungande landsvägskryssare var det lätt att hålla sig vaken.



Under de timmar jag tillbringade över kordillererna mötte vi två långtradare som havererat. En låg på sidan i en kurva, den andre hade rattat ut över kanten, men täckte fortfarande halva vägbanan.
Som de gamle alltid sade: det gäller att hålla sig i agebrädan. Inte minst när busschauffören fläskade på med en omkörning i nedförslut inför kommande hårnålskurva.

Jag kom ned - möttes av solnedgången i Stilla Havet, och fartygen som låg på redden utanför Valparaiso. Det var värt det.



La capital del vino



Jag gjorde det enkelt för mig. Liksom vid valsafarin i Patagonien  - jag tog en turistbuss. Den här gången till några vingårdar i Mendozadistriktet.
Vår trevlige guide, José, berättade att gårdagskvällens skyfall (med blixt, dunder o hagel i tio minuter), var sommarens regn i Mendoza, som är utomordentligt torrt. Allt vatten får stan från vinterns snö på Andernas sluttningar.
Det var en parentes.
Men vatten och sol är två av hemligheterna bakom ett bra vin. Mendoza har båda.



Vi, det var jag, en spanjor med alldeles för stor filmkamera, några breda brasilianare, en japan med fru och svärmor, några pensionärer från Buenos Aires och några ungdomar från USA, England och Frankrike, fick besöka en olivoljeproducent, tvenne bodegor (vingårdar) och avslutade med en kyrka som producerade utomordentliga likörer, vodka, absint, whisky med mera.



Vingårdarna var trevliga, men de bjöd inte på sina bästa viner. Det var kyrkan som tog hem pengarna, och jag shoppade några flaskor med spännande innehåll.
Men har man inte sett Malbecdruvorna har man inte varit i Mendoza.

 

 


Akka i Anderna


När det är ungefär tio mil kvar till Mendoza dyker dom upp - Anderna. En sagolik syn där de vitklädda snötopparna till synes hänger i luften, svävar på himlen. Klockan är runt nio, Andesmars blågrå buss har solen i ryggen.
Busklandskapet har ändrat karaktär. Det har blivit uppodlat. Vinodlingarna blir mer och mer comme-il-faut, ju närmare Mendoza vi kommer. 

På bussterminalen i Mendoza hänger jag vid turistinformationen för att få en karta över stan och kanske ett pekfinger i rätt riktning till ett trevligt hostel. Den unge mannen bakom disken är en värdig representant för los mendocinos. Men han håller på Boca Juniors, trots att det lokala laget Godoy Cruz slog just Boca, i aperturan, på la Bombonera med 3-2 (jag såg matchen).
När han hör att jag är svensk berättar han att den bästa bok han någonsin har läst var svensk:
Nils Holgerssons underbara resa, av Selma Lagerlöf.
Jag får gåshud, trots den 28-gradiga värmen och solen. Tvingar mig till en café doble för att smälta detta. Jag, som har rötterna i Vemmenhögs härad, uppvuxen ett stenkast från gården där Nils äntrade Akka, för sin resa, träffar, vid Andernas sluttningar i Sydamerika, en ung man som tänker på Nils Holgersson.

Världen är fantastisk.
Det var bara det jag ville berätta.


 


Nattbuss till Cold Mountain

Tisdag kväll är det dags att ge sig ut på vägarna igen. Nu ska jag ända fram till Stilla Havet. First stop - Mendoza, och därefter kravlar jag över Anderna till Viña del Mar i Chile. Enligt uppgift ska vägarna i den delen av Chile vara utom fara.
Stilla Havet såg jag senast 1994 i Los Angeles.
Mendoza - enligt wikipedia betyder det "cold mountain". Och stan ligger inom synhåll från Aconcagua, som är Amerikas högsta topp med sina några och sextusen meter upp i luften. Ja, närapå sjutusen...
Kanske blir det en bild på en kondor till nästa pippisamling?

Mendoza är naturligtvis mest känt för sitt vin. Och ja, jag ska nog försöka ta mig ut till någon vin-hacienda, och smaka över lagret.

Dags att packa.


Smygpremiär: Whisky Blues - sommarspänning. Boka ditt ex nu!

BESTÄLL SOMMARLÄSNINGEN NU!
Billigare, drygare, än en flaska whisky – 252 sidor att slå upp



Duncan MacMillan, som äger MacMillan Whisky Distillery, i Pitlochry, i skotska högländerna, är övertygad om att han lyckats med konststycket att framställa världens absolut bästa whisky.
   Precis lika övertygad är den galne lord Humbleton, som gör allt för att komma över gudadrycken.
   När ett hemligt konsortium, med syftet att bevara skotsk whisky skotsk, ropat in denna Cask 1692 på en whiskyauktion i Aberdeen, kommer ett minst sagt häpnadsväckande avslöjande.
   För att reda ut den trassliga härvan anlitas tuffingen Angie Connors från London och hon reser till Skottland föga medveten om att en oförrätt som skedde för mer än 300 år sedan fortfarande kan hämnas i högländerna.
   Whisky Blues är också en berättelse om kärlek, svek och omöjliga relationer.



Planerad utgivning: 22 maj 2010.

Inbunden 235 SEK + frakt. Faktura medföljer.

Maila redan nu din beställning till: [email protected]

Ange namn, adress, antal ex, och om du vill ha boken dedikerad till någon särskild, eller om du inte alls vill ha boken signerad.

Beställ recensionsex: [email protected]


Beställ Whisky Blues nu - och:
boken levereras hem till Dig omedelbart i anslutning till releasedatum.

Papas fritas till bussen


Nyheterna i Argentina i dag handlar bland annat om att det stora nationella bensindistributören YPF köper hem ännu mer bensin, eftersom det börjar bli brist. Nä, det finns ingen brist, säger myndigheterna. Och som vanligt i Argentina - vet man egentligen inte hur det ser ut.

Trots den myckna trafiken finns det en märkbar ambition att göra någonting. När vi för en tid sedan åkte till Samborombón i en lagom bucklig och sliten remise-taxi, så visade det sig att han tankade gas. Han körde bilen på naturgas. Det är heller inte ovanligt med hybridbilar, där man kan se själva gastanken i kofferten.

Hemma i Kristianstad kör stadsbussarna på biogas från hushållens matavfall. I Necochea i södra delarna av provinsen Buenos Aires gör man något liknande. Där använder man helt sonika restaurangernas uttjänta frityrolja som bränsle för stans kollektivtrafik! En portion papas fritas och olja driver bussen! Se story här!

Argentinarnas vurm för att hedra landets stora män och kvinnor upphör heller aldrig att förvåna. Så finns det till exempel en bensinklass som heter Fangio, efter den gamle F1-mästaren. Att bensinpriset är ungefär hälften av det i Sverige kan ni också utläsa. När kan vi välja mellan Super, Jättesuper och Peterson, hemma i Sverige?




Krönika 7



När min vän Paul, en 73-årig amerikan som presenterar sig som eremiten från Yosemite, förklarar tangon som att varje dans är en ”treminuters kärlekshistoria”, så är det klart att jag blir intresserad.
  Tango är ett ofrånkomligt fenomen i Buenos Aires.
  Det finns tangoshower för turister med uppvisningar, som är mer cirkuskonster och akrobatik, än social dans. Och så finns det där, bortom turiststråken, det lite mytiska och närmast osynliga, tills man möter det.
  En ingång dit kan vara taxichauffören med den smala mustaschen och de rökskadade stämbanden, som i den fortfarande heta natten, trots fläktandet från nervevade rutor, har bilradion inställd på en tangostation, där Carlos Gardels smäktande röst förmedlar ekivoka historier om sena nätters kärlekshistorier på bakgator. Efter nattskiftet kör han troligen direkt till milongan och dansar tills det ljusnar över Rio de la Plata igen.
  Varje torsdag eftermiddag kan man för 28 pesos få tre timmars grupplektioner på Confitería Ideal, mitt i Buenos Aires. Nybörjare stapplar de första stegen i närheten av bardisken. De mer avancerade glider runt i stolt elegans, på parkettens mitt.
  Confitería Ideal är ett kafé, i en stil som för tankarna till 1920-talet. På ovanvåningen ligger danssalen. Stora speglar täcker väggarna och runt borden smyger kyparen Pedro, och serverar kaffe och mineralvatten.
  Pedro rör sig sakta och värdigt, men tiden har stått still.
  Dansläraren heter Eduardo Saucedo. Han är vänlig, ja, rent av älskvärd, men bestämd. Han vet vad tango handlar om. Det är känslor. Känslor. Egentligen ingenting annat. Det finns grundsteg, men det är känslan och kommunikationen med den man dansar som är det allra viktigaste. Inte hur man dansar, utan vilken känsla man lägger i dansen. Därför är det egentligen ingenting märkligt, när jag ser en man vika ihop och stoppa ned blindkäppen i bakfickan, innan han styr ut på golvet med sin partner.
  Eduardo Saucedo är tangoartist.
  Hon som håller ihop arrangemanget på Confitería Ideal heter Kikki. Hon är från Trollhättan, men lämnade staden i mitten av sextiotalet, ungefär samtidigt som Saab lanserade V4:an.
  Kikki lever för och av tangon. Det var den som förde henne till Buenos Aires. I dag är hon en av de namnkunniga tangoproducenterna.
  Vi pratar om Evert Taube, som red till Samborombón för att dansa tango. Kikki berättar att hon under alla åren med tangon mer och mer har insett hur nära den argentinska dansen den svenske nationaltrubaduren faktiskt måste ha levt. Hur hans musik i mångt och mycket är just tango. Och då pratar hon i första hand inte rytm, utan just känsla.
  Tango är lite blues, eller fado, men med en avgörande skillnad. I tangon är man två, och det är samspelet de båda emellan som är det viktiga. Visst är det flott att se vackra kvinnor och stiliga män utföra halsbrytande steg på fullsatta uppvisningar, med klackarna i taket. Men det är på milongan där ett snabbt ögonkast bjuder upp till en tango, och den privata, intima, atmosfären uppstår, som tangon lever. Det är där en 73-årig eremit från Kalifornien har rätt att bli förälskad under tre minuter.
  Min egen karriär är troligen både påbörjad och avslutad, trots att mor och far i min barndom ibland spelade stenkakan med ”Tango jalousie”, där en av raderna för alltid etsat sig fast:
  ”…det var mig ändå
Per Erik bjöd på tango för två!”

(Kristianstadsbladet 20100305)


Ett år med blogg

Det är ettårsjubileum för bloggen. Jag startade den 1 mars 2009, med förberedelserna inför resan till Argentina. Ett halvår före avfärd. I dag den 2 mars är det exakt sex månader sedan jag och unge herr H landade på Ezeiza, Buenos Aires internationella flygplats.
Ett halvår fyllt av upplevelser och möten med människor.

Resor i Argentina, till Misionesprovinsen och de härliga svenskättlingarna där, till Córdoba och de vackra bergen och småstäderna kring stan, till Patagonien på valsafari och Andernas östliga sluttningar och till Rosario. Dessutom till Colonia, Punta del Este och Montevideo i Uruguay.

Vi har lärt känna Buenos Aires. Gått på marknaderna i San Telmo och Recoleta, sett fotboll på La Bombonera och El Monumental, dansat tango, häpnats över en halvmeterlång varan kila förbi på La Costanera, praktiskt taget mitt i stan, upplevt tropiska regn med översvämningar, stekande sol och en luftfuktighet som fått skjortan att bli klibbig utan ansträngning.

Det har blivit bättre än jag någonsin vågade hoppas på. Nu har jag två och en halv månad kvar. Planerar ännu en resa till Misiones och en utfärd till Mendoza, som jag hade hoppats kunna kombinera med en avstickare till Chile. Efter jordbävningen där vet jag inte riktigt hur möjligt det är.

Jag jobbar vidare på boken om svenska spår i Argentina. Och så här långt ser det riktigt bra ut. Men lejonparten av jobbet är kvar. Det är till att sätta fart.

Bilden är på San Martíns gravkor i katedralen vid Plaa del Mayo.



Punta del Este, Uruguay


Skulpturen med handens fingrar som sträcker sig upp ur sanddynerna vid Punta del Este i Uruguay ska symbolisera människans närvaro i naturen. Skulpturen är gjord av den chilenske konstnären Mario Irrazábal, och det tog sex dagar för honom att färdigställa den i februari 1982.
Den är Punta del Estes mest kända landmärke där den står på stranden.

Punta del Este är jetsetarnas tillhåll i Uruguay. Det vimlar av argentinare som har pengar nog att åka hit istället för till Mar del Plata. Och av brasilianare. Var och varannan på gatorna pratade portugisiska.
Punta del Este är en hel del dyrare än Argentina och även dyrare än resten av Uruguay. Prisläget är nästan svenskt. Men maten var utomordentlig och det var fint att sitta på uteserveringen och se solen gå ned över Rio de la Platas mynning.

Och badbart var det. Inte så brunt vatten som längre upp i viken. Några och tjugo grader, höga vågor, många surfare, och farliga underströmmar.

 


Pippi på fåglar 4

Jag kan förstå om ni har undrat. Såg jag inga fåglar i Uruguay? Jo, det är klart att jag gjorde. För att inte göra er besvikna, så kommer det några bilder på främst sjöfåglar. Bilderna är tagna i Punta del Este, badparadiset och Uruguays jetsetställe numro ett. Måsen har ni redan fått, men ett litet sjöfågelsgalleri blir det. Klicka på bilderna så blir de större.


   

   


RSS 2.0