Åter till Patagonien...

Nej, det är inte jag som ska åka åter till Patagonien. Jag färdas bara i minnena när jag får höra av Pär Jacobsson i Malmö att han översatt sin släkting Oscar Lundqwists bok Hårda tag i Argentina till spanska - Tiempos duros en Argentina.
Roligt!


Inte minst roligt därför att Oscars bok faktiskt var anledningen till att jag och sonen hamnade i det lilla gudsförgätna samhället Gobernador Costa vid randen av Anderna, längs legendariska "la cuarenta". Den här stan grundades mer eller mindre av ett gäng svenskar - av vilka alltså Oscar från Malmö var en.

I Neuquen träffade vid Oscars brosdotter Elba Lundqwist. Oscar hade bröder som stannade. Fernando, en av dem, var hennes pappa. Här är Elba med en bild på pappa Fernando:





Att jag hittade Oscars bok och läste den innan jag åkte berodde på en vän och gammal granne till mig i Kristianstad, Kjell Nilsson. Hans kompis Bertil var son till Oscar och på det viset fick jag nys om storyn. Boken är ett spännande stycke historia. Oscar var lantmätare, handelsman och slutligen kommissarie över ett litet område i västra Chubutprovinsen. Riktigt spännande blir det om man betänker att han fanns där under åren som Butch Cassidy och Sundance Kid bodde i trakterna.

Är du intresserad av att köpa den spanska översättningen (av Eduardo Berezan) av Lundqwists bok så tar du lämpligen kontakt med Pär Jacobsson. Boken kostar 175 kronor inklusive moms och du kontaktar Pär Jacobsson på [email protected].

I min bok Den falske ingenjören skriver jag:


Den engelske författaren Bruce Chatwin korsade Patagonien under 1970-talet och kunde inte undgå berättelserna kring de amerikanska stråtrövarna. Han berättar hur han får höra talas om amerikanerna Wilson och Evans, välkända som vagnskuskar och skickliga skyttar i kordillererna.

I ett rån som går snett skjuter de en förman på den walesiska firman Compañía Mercantil de Chubut.

Polischefen i den walesiska kolonin skickar en beskrivning på mördarna Wilson och Evans, till Pinkertons detektivbyrå i New York. Enligt Chatwin stämmer hans beskrivning på de båda mördarna exakt in på - Butch Cassidy och Sundance Kid. Jakten går nu på Wilson och Evans.



Gatubild Gobernador Costa, Chubut, november 2010.
Det vita och röda huset är frivilliga brandkåren!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0