Mycket Berlin just nu

 
 
Det är mycket Berlin just nu. Inte bara att jag nyss varit där över helgen. En kollega har tillbringat en kortare tid där och i går damp en ny bok ned i brevlådan - CJ Charpentiers berättelse om Alfred Döblins adresser i Stettin och Berlin.
Alfred Döblin skrev ju romanen Berlin-Alexanderplatz som Fassbinder TV-filmade 1980. CJ's bok heter Widebum, widebum och den tänker jag återkomma till.
 
Inför Berlinresan, min femte eller sjätte men mitt ressällskaps första, "läste vi på" bland annat genom att se en del filmer kring fenomenet muren, DDR och Stasi.
 
GOODBYE LENIN - av Wolfgang Becker är ju en underbart härlig historia med ett annorlunda och lite feelgood perspektiv på murfallet. En film från 2003 som blir (är?) en klassiker.
 
DE ANDRAS LIV - av Florian Henckel von Donnersmark. En riktigt riktigt bra film. Ett drama som inte kan lämna någon oberörd. Skickligt gjord.
 
NÄR MUREN FÖLL, de sista dagarna - av Thomas Berger. En tre timmars TV-serie som är bra, spännande och dramatisk, kanske till och med så att man får en riktig inblick i vad som hände de där dagarna i november 1989 när muren föll. Men filmen tar aldrig riktigt tag i en.
 
BARBARA - av Christian Petzold. Filmen kom i år och berättar om de som inte flydde från öst. Ett nytt perspektiv på DDR-borna. Känns lite tom och konstig när man ser den, det går rätt sakta, men sedan följer den dig i flera dagar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0