Om Stasi och biskop Lindegård

När jag ser TV-nyheterna och får höra om Stasis infiltration i Svenska kyrkan i Växjö så påminns jag om ett telefonsamtal jag hade med stiftet i Växjö en gång i slutet av 1970-talet. Det handlade sannolikt om kvinnliga präster, det gjorde det oftast då pressen ringde domkapitlet i Växjö...
 
Jag frågade efter någon som kunde svara på mina frågor och kopplades till en man som svarade: Lindegård. Möjligen hörde jag inte, möjligen visste jag inte eller också var jag bara så fokuserad på att få fram det jag ville att jag började fråga ut honom utan att ta reda på vem det var jag pratade med. Efter en stund då jag bara fått undanglidande svar släppte jag ur mig, med en stillsamt irriterad sarkasm:
- Du skulle inte kunna koppla mig till någon som vet vad som händer på stiftet?
Han kopplade mig omedelbart till en kanslist, som tålmodigt lyssnade på vad jag hade att säga, och sedan undrade förvånat:
- Visste inte biskopen det?
 
När jag nu googlar Sven Lindegård, den gamle biskopen i Växjö, ser jag att han dog i en trafikolycka redan 1994 där också hans efterträdare Jan Arvid Hellström omkom. Dessutom avled en journalist från Smålandsposten som fanns med i bilen, i samma krasch. Jag har dock inte hittat vem det var.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Edgar

Bo G Petersson eller Pettersson hette journalisten. Från Vederslöv utanför Växjö.

2014-06-08 @ 16:39:16
Postat av: Åsa

Det var Bo J Pettersson på Smålandsposten som omkom i olyckan med biskoparna.

2016-06-29 @ 00:42:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0