Sydindiska fåglar - Birds of South India

Under tre veckor i södra Indien blev det självklart några fåglar också att fotografera. I en liten butik i Mamallapuram hittade jag dessutom en fågelbok - The book of Indian birds - av Sálim Ali. Med hjälp av den kunde jag identifiera en del av fåglarna. Dock inte alla, det ska sägas.
  En heldag åkte jag till Vedantangals fågelreservat och där fanns det pelikaner, storkar, hägrar och ibisar i stora mängder. Reservatet var väl underhållet och fint.
 
En av de vanligare fåglarna som jag tog många bilder på innan jag fick till en bra bild var kungsfiskaren, the WHITE-BREASTED KINGFISHER. Den här bilden tog jag i Varkala i Kerala.
 
 
 
I Varkala, från balkongen på hotellet kunde jag också se hackspettar komma flygande och sätta sig i palmerna runt poolen. Framförallt morgontid. Jag såg också hackspetten - som har lite olika namn, COMMON GOLD-BACKED WOODPECKER, eller BLACK-RUMPED FLAMEBACK på flera andra håll, bl.a. i Fort Cochin. På svenska kallas den i Wikipedia för något så snyggt som svartgumpad sultanspett.
 
 
En av de första jag såg var COMMON MYNA, eller INDIAN MYNA eller som den kallas på svenska brun majna. De första såg jag redan i Chennai, vid Fort St George. På många sätt påminde den mig om vår svenska koltrast.
 
 
Kråkorna, kajorna och korparna fanns överallt, skränade och slogs om sopor och matrester. Men några satt bara och glodde lite misstänksamt. Den här satt utanför hotellfönstret i Chennai och hade en alldeles speciell näbb, som gjorde att den såg lite extra överlägsen ut.
 
 
Papegojor, eller parakiter, som den här ROSE-RINGED PARAKEET, såg jag både vid Fort St George i Chennai och i botaniska trädgården i Pondicherry.
 
 
Genom ett skitigt hotellfönster i Ernakulam såg jag en liten fågel fara runt i trädet. Den var inte mycket större än vår kungsfågel. Det tog ett tag innan jag lyckades identifiera den som COMMON TAILOR BIRD, eller skräddarfågel.
 
 
I Fort Cochin såg jag en del andra fåglar då jag tog en liten runda en eftermiddag. Bland annat INDIAN GOLDEN ORIOLE, satt i ett träd och pep. Det är en variant av sommargyllingen som ibland syns även här i Skåne.
 
 
En annan fågel som hoppade runt i träden på Princess Street i Fort Cochin var den här gnistrande vackra PURPLE-RUMPED SUNBIRD. På svenska violettgumpad solfågel.
 
 
INDIAN TREEPIE eller RUFUOS TREEPIE, indisk trädskata, såg jag första gången i ett av träden som kantade våtmarkerna vid Vedantangals fågelreservat.
 
 
 
En annan kråkfågel som jag upptäckte var egentligen en gökfågel. Den heter GREATER COUCAL och på svenska kallas den för orientsporrgök. Den var ganska skygg och försvann gärna in i buskarna med sin enorma stjärt. Bilden togs i Varkala.
 
 
Och så har vi den här - BRONZED DRONGO, som för enkelhetens skull kallas bronsdrongo på svenska.
 
 
Skatnäktergalen, eller ORIENTAL MAGPIE ROBIN, heter den här. Just det här exemplaret som höll till kring borden på innergården till Old Harbour Hotel i Fort Cochin var lite speciell. Den var nämligen enbent. Men den studsade runt bra på sitt enda ben.
 
 
 
Sist i den här dussinlistan kommer det en skriktrast. Jag är dock inte riktigt säker på om det är en JUNGLE BABBLER eller om det är INDIAN RUFOUS BABBLER det rör sig om. Trädgård i Fort Cochin är i alla fall platsen för bilden.
 
 
Jag återkommer till fåglarna jag såg vid Vedantangal Bird Sanctuary längre fram. Här var i alla fall ett axplock, och då var det ändå inte någon fågelskådarresa jag var iväg på.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0