Gentlemannatjuven bestulen...

I samband med ett reportage om dynamitarden Harald Bengtsson från Vittsjö, alias Bildsköne Bengtsson, så tog jag mig ut till Kvibergs kyrkogård i Göteborg. Där vilar han ut efter ett liv, mestadels på Långholmen och andra anstalter runt om i landet.
Såg bland annat en notis om hur Bengtsson fick ett år och sex månaders straffarbete för en cykelstöld i Kristianstad. Något att stilla reflektera över i våra dagar då cykelstöld nästan inte betraktas som brottsligt längre...
 
Bildsköne Bengtsson och hans kumpan Tatuerade Johansson har i backspegeln ett romantiskt skimmer över sig, som väl kanske inte är helt i linje med sanningen om dem båda. Ändock är de milsvitt från det gäng brutala rånare och andra tjyvar som blir framtidens kriminalhistoria.
 
Efter visst besvär hittade jag graven i det sydvästra hörnet av gravområde 2A på kyrkogården. Bakom en cypress fanns en lite rektangulär sten utan inskription, men med hjälp av kyrkogårdsförmannen Per och bilder från websidan för den Minnesförening som bildades för den gamle boven 2003 så kunde jag konstatera att jag var på rätt plats.
 
Den stentavla som Minnesföreningen satt upp med initialerna H.B. på Bengtssons viloplats är sedan några år - stulen! Tjuvarna har dessutom plockat åt sig de siffror i aluminium som sitter på skyltarna och berättar vilken del av kyrkogården du är på.
 
Reportaget publiceras i marsnumret av Kristianstads-Journalen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0