Krigets olidliga grymhet

 
 
Under min resa till Georgien och Azerbajdzjan i maj i år besökte jag bland annat staden Gori. Detta är platsen där Stalin föddes och hans barndomshem står bevarat mitt på stans torg och ett monumentalt museum är byggt kring det lilla huset.
 
Gori är också platsen där den ryska krigsmaskinen gjorde halt i kriget 2008 då Georgien försökte få Sydossetien att åter inordna sig under det georgiska styret. Gori ligger inte många mil från huvudstaden Tbilisi. Det kunde ha gått riktigt illa.
Inför resan läste jag Arkadij Babtjenkos bok "Bilder av ett litet krig" som är en fruktansvärd historia. Istället för att recensera den länkar jag till Thomas Nydahls recension på hans blogg Vaka över ensamheten. Mer behöver inte sägas.
 
Husfasaderna i Gori bar fortfarande spår - små sår - efter det lilla kriget för fem år sedan. De skottskadade husen på bilden låg på Stalin Avenue, alldeles invid museet över massmördaren Josef Stalin.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0