La copa de vino!



Jajaja, visst heter det la copa de vino - una copa de vino. Vinet är feminint i spanskan. Kanske på grund av på dess vackert kärleksröda färg, eller dess förmåga att i lagom dos skänka njutning. Kanske på grund av dess svåra följder vid överkonsumtion...

I vilket fall som helst fick jag ett mail från Lisa som läst bloggen. Hon berättar att hon besökte Argentina under en månad i fjol och blev mycket förtjust. En månad var alltför kort tid.
Hon påpekar också att spanskan i Argentina inte är så lätt. De pratar ganska annorlunda jämfört med "los castellanos" i Spanien. Dessutom kan "los porteños", som invånare i Buenos Aires kallar sig, uppfattas som ganska snorkiga.

Spanskan blir säkert ett problem för mig. Mina kunskaper är, om man säger så, grunda (inte grundliga, notera skillnaden). Tre år med Elsa Nilsson på Österportsskolan satte inte så djupa spår i kunskaperna om skillnaderna i preteritum och imperfekt eller hur man komparerar bra, bättre, bäst.
Men det ordnar sig nog. Jag har trots allt begåvats med ett genuint skånskt sinnelag för att ta det som det kommer och det vore ju roligt om jag lärde mig nått på den här resan.

De snorkiga eller arroganta storstadsborna kommer jag också att bemöta med skåningens rätt att inte låta sig imponeras. Det har fungerat i Paris, Berlin, Los Angeles och Stockholm, så det går nog bra i Buenos Aires också.

Tack för mailet, Lisa, och jag hoppas att du fortsätter läsa bloggen och kanske kan tipsa mig om ett eller annat som kan vara värt att titta närmare på i B.A. eller på andra håll i Argentina. Vi kommer att ha tid och vill gärna se och uppleva det vi kan.

Varför jag illustrerar det här inlägget med ett gammalt frimärke?
Tja, kalla det för konstnärens skyldighet att väcka frågor och vidga fantasin. Att sätta saker bredvid varann som inte passar ihop, att sudda ut gränser och att acceptera det man inte förstår.
Det kan också vara så att jag tvunget ville ha en illustration och inte kunde hitta någonting annat just nu. Och tänk, bara tänk, om en filatelist hör av sig och vill köpa just det här märket för 200.000 dollar! :-)



Un copa de vino




Argentina är ett stort vinland. Och det lär vara världens största producent av ekologiska viner. Jag har senaste året hittat ett alldeles utmärkt vin på bolaget som är prisvärt. Ecologica, som finns både i flaska och bag-in-box. Ett gott vardagsvin om man luftar det en stund innan man dricker.
I helgen skruvade jag korken av en flaska La Mascota som Palumba vänligen lämnat kvar efter en pokerkväll. Det var riktigt, riktigt gott. Och det kan jag rekommendera varmt.

Annars minns man mest Mendoza Tinto från gymnasietiden som man köpte om det obligatoriska Algerie (6,25 kr flaskan) råkade vara slut. Inte riktigt jämförbart med dagens viner.

Självklart ska Mendoza och fler vindistrikt kartläggas närmare på plats.

RSS 2.0