Planekonomi



British Airways började mumla om prishöjningar, så idag betalade jag in för hela resan. Kastrup - Heathrow - Ezeiza. Vi åker alltså 1 september kl 1805 från Kastrup och landar på Ezeiza i B.A. dan efter kl 0950 lokal tid.
Hemresa är preliminärbokat till 15 maj 2010.

Eftersom jag inte har nån bild på British Airways så blir det en gammal bild från DFW Airport i Texas och en av Braniff Int'ls 747:or, som vi flög till London med en gång i tiden.





Man får passa sig

Det sägs ju att vem som helst kan bli kriminell. Jag har inte riktigt trott på det, för om man tittar på sådana där wanted-affischer så ser man ju att bara utseendet avslöjar vem som är kriminell och vem som inte är det. Men nu har det gått upp för mig, det handlar om att polisen sannolikt har ett sorts skurkfilter i sina kameror.
Alla som plåtas hos polisen får automatiskt ett utseende som påminner om någon psykopatisk massmördare från en svartvit femtiotalsfilm.

Det här kommer att synas inte minst nu när polisen fått monopol på att ta passfoton.

Ja, vad jag vill berätta är att jag knallat ned på polishögkvarteret och lagt dyra pengar på ett nytt pass som pryds av ett kort som skulle kunna föreställa en rymling från Djävulsön.

För att skydda eventuella minderåriga som läser bloggen avstår jag från att illustrera med bilden utan väljer istället ett uppslag från ett av flera gamla pass. Ynkliga stämpeln till vänster är från gränsövergången över Rio Grande, i Ciudad Juárez i Mexico och till höger viseringen till en nation som inte längre existerar - Tjeckoslovakien.




För övrigt är dollarn nu under åtta kronor!

Grönt kort?

Hm. Tvenne händelser idag.
Amex skickade sitt gröna kort till mig, så nu ska jag kunna tjäna poäng på flygresan och andra resor och skulle pengarna ta slut, kan jag alltid ta mig hem. Bra så.


Sen fick jag mail från ambassaden i Stockholm. Om jag ska ha journalistackreditering (kan nog vara bra) så krävs det en del papper och grejor att fixa. Men det ska jag försöka fixa till.


Planerna fortskrider.




Deckare från Buenos Aires

För en tid sedan läste jag argentinaren Guillermo Martínez nya deckare. Här kommer recensionen:

Guillermo Martínez

"Lucianas långsamma död"

(Albert Bonniers)

Övers. Manni Kössler


Två erkända författare på väg in i medelåldern och en ung studentska som de anlitar för diktamen är personerna i

argentinaren Guillermo Martínez sjunde bok som blir ett psykologiskt drama i kammarspelsanda.

   Luciana tycker sig utsättas för sexuella trakasserier av den store författaren Kloster under en av deras seanser och stämmer honom, påhejad av advokat och mamma. Stämningen innebär att såväl Klosters som Lucianas liv rasar samman.

   Den andre författaren i historien är berättelsens jag. Han som blir indragen i en räcka händelser som han varken förstår eller har något med att göra.

  Efter stämningen sker en rad märkliga dödsfall. Kloster drabbas först, men sedan slår pendeln tillbaka och Luciana förlorar under åren nästan alla i sin närhet.

   Är det bara slumpens verk?

   Guillermo Martínez bygger skickligt upp en spänning kring de här frågorna. Han skriver med stark känsla för språket och intellektualiserar frågeställningen om hämnden med många referenser till litteraturen.

   Boken blir en moralitet och vad som egentligen hände vet vi fortfarande inte när bokens 190 sidor är lästa.


77 grader!

Jag vill bara berätta att det i dag är 77 grader varmt i Buenos Aires. Fahrenheit alltså. Vilket betyder 25 grader Celsius. Men också risk för åskskurar. Källa: weather.yahoo.com
Här utanför mitt fönster är det 2,2 grader Celsius, eller om du så vill 35,6 grader Fahrenheit.. Vindstilla, mulet och snarast ett kallt ingetväder.

Fallen

Jag fick en film från Iguassufallen, på gränsen mellan Argentina och Brasilien, med ett mail från vännen Ulrik tidigare i dag. Jag har ägnat en god stund åt att försöka göra den tillgänglig för er. Utan att lyckas. :-(
Istället hittade jag den här fantastiska filmen på youtube. Den får ni nöja er med.






Gerda Pehrson, Bruce Chatwin & Shakespeare

Som förberedelse inför en resa läser jag alltid på. Oavsett om det handlar om en långhelg i Budapest, som i höstas, eller en klart längre resa i tid och rum, som nu till Argentina.
I min ungdom älskade jag äventyrsboken "Djungel och guld" av Gerda Pehrson. Tyvärr har jag den inte kvar, men i ett anfall av nostalgi snappade jag åt mig "Pedrito i Paraguay" för någon krona på en sommarloppis. Den har jag ännu inte läst, men det kommer.
Nu har jag via www.antikvariat.net shoppat några andra böcker om det stora landet i söder. Bl.a. hittade jag Gerda Pehrsons bok om "Dona Ida", ett emigrantöde. Gerda Pehrson själv tillhörde svenskarna som utvandrade för hundra år sedan och via Porto Alegre i Brasilien på grund av missväxt och elände tog sig över gränsen till Argentina och grundade staden Oberá i Misiones.
Min svågers mormor var en annan i sällskapet som återvände med föräldrarna till Sverige. Göran Friborg har skrivit en bok om "Brasiliensvenskarna".

På bokhyllan finns naturligtvis "I Patagonien" av Bruce Chatwin sedan många år tillbaka. Den måste jag läsa om. Jag minns att den gjorde starkt intryck på mig då jag läste den. Av Chatwin har jag också flera gånger läst den förfärliga historien om den brasilianske slavhandlaren Silva i Benin, "Djävulen är vit",  men det hör mindre hemma här. Liksom "Drömspår" om aboriginerna i den australiensiska vildmarken. En bok som är ett formidabelt försvarstal för resandet.

När Chatwin gav sig iväg till Patagonien hade han Mandelstams "Resa till Armenien" i ryggsäcken.

För att illustrera inlägget drar jag till med Shakespeare, enbart av den anledningen att jag träffade honom i våras, och att Chatwin tillbringade mycket tid i barndomen hos två mostrar i Stratford-upon-Avon. I maj gick jag i hans egna drömspår längs med Avons brinkar.


Bildligt talat

Att magasinera sitt liv under ett knappt år kräver förberedelser och åtgärder som kan kännas svåra att ta itu med. Möbler kan lagras nånstans, skänkas eller köras direkt till tippen. Men allt det där som finns i skåpen som du aldrig bryr dig om men ändå vill behålla. Att rensa ut gamla böcker, dokument och bilder! Det visade sig att en garderob innehöll cirka 8000 diabilder.
Nu har jag sorterat ut ca 350 av dem och fått dem scannade. Tre plastkassar diabilder har gått i sopen (brännbart avfall) tillsammans med magasinen. Några CD-skivor är vad som finns kvar - och förhoppningsvis de bästa bilderna. Gamla negativ - bland annat från Instamatictiden på 60-talet har hastats igenom och kastats. Några få valdes ut för den här magasineringen.
Bilden nedan är en av de lyckliga som bevarats för eftervärlden. Lågvatten i Barmouth i Wales. En bild som skänker ett visst mått av lugn tycker jag. Vad tycker du?




Porqué? Por que...




Den vanligaste frågan jag har fått är:
Varför just Argentina?

Jag ska försöka reda ut och ge en tillfredsställande förklaring.
Ungdomar i dag åker ju till Thailand och Australien. Det intresserar mig inte.

1. Jag är inte ung.

2. Thailand har jag alltid betraktat som ett tivoli eller ett nöjesfält som vuxit fram som horhus för att de amerikanska soldaterna skulle ha nånstans att vila upp sig mellan hjältedåden i Vietnam. Det intresserar mig inte. Australien är väl det land i världen som mest av allt saknar någon form av klassisk kultur. Jag föreställer mig halvöken, rödlätta, bleka, småfeta gubbar med en konservativ syn på omvärlden som svär, dricker öl och tittar på enfaldiga TV-program. Rätta mig om jag har fel.
Australien är manligt torftigt, Latinamerika är färgrikt kvinnligt.

3. Jag har alltid varit intresserad av Latinamerika. Jag har läst spanska under gymnasietiden, lyssnade mycket på radio från Sydamerika under uppväxtåren och gillar den latinska värmen. Det jag möjligen ångrat att jag inte hunnit med i min ungdom var att "gå på sjön" under några år och på den vägen hamna i Latinamerika.

4. Jag är ingen riktig äventyrare, ingen Indiana Jones. För en längre vistelse är det klart mycket enklare att leva i ett samhälle som inte skiljer sig så mycket från det europeiska. Peru, Ecuador eller Bolivia är säkert spännande, men... Argentina är det mest europeiska landet i Sydamerika. I Brasilien pratar man portugisiska som är klart svårare att förstå och uttrycka sig på.

5. Det finns en hel del svensk anknytning till Argentina. Jag gillar emigranthistoria.

Att tänka på Com Hem - på väg bort...

Du har träffat på dem - unga killar och tjejer som shanghajar kunder i varuhusens entréer för att sälja nya telefon- eller internetabonnemang. Priser uppåt och nedåt, nya telefoner och erbjudanden om rabatter och hitan och ditan. OCH något som kallas bindningstid.
Det är sånt man börjar fundera på när man står i begrepp att ge sig av.
Bindningstid? Ett ord ur den moderna vokabulären.
När du får den där nya fina gratis telefonen så beror det på att du binder upp dig (dessutom betalar du extra varje månad för telefonen, säkert mer än du annars hade behövt göra så gratis är den inte).

I dag har jag konstaterat att min bindningstid hos Com Hem har gått ut. Tack och lov. Bredband, telefoni och lite filmkanaler ska jag inte behöva betala för när jag är rest.
I april går bindningstiden på telefonabonnemanget  hos Telenor ut. Tre månaders uppsägning. Inritat i kalendern så jag inte missar det.

Vad mer i livet har en bindningstid?
Det tål att grunnas på.


Badkar, bredband och balkong i San Telmo




Så här ser entrén ut till lägenheten vi har valt i San Telmo, Buenos Aires bohem- och tangokvarter. Den har en yta på 95 kvadratmeter, ett sovrum och är utrustad med extra säng i vardagsrummet. Det finns fullt utrustat kök, och de oerhört viktiga tre B.na; badkar, bredband och balkong. Stilen är latinamerika-kolonial med mycket trädetaljer, robusta möbler och gröna växter.
I "Footprint Argentina" skriver författarna om San Telmo:

"The city's most athmospheric barrio is also the oldest...and is built along a slope which was once the old beach of the Rio de la Plata. Formerly one of the wealthiest areas of the city, it was abandoned by the rich during a serious breakout og yellow fever in 1871, and so was never modernized or destroyed for rebuilding like much of the rest of the city. San Telmo is one of the few areas where buildings have survived from the mid-19th century, crumbling and largely unchanged..."

Lägenheten hittade vi hos www.buenosairesrentals.com.ar - och det fanns hundratals att välja bland. Kontakten med företaget har varit mycket positiv hittills med snabba svar och en juste handläggning.

Dollarn äter våra respengar



I kväll noterade den svenska kronan ett nytt bottennapp. I april i fjol, då vi började planera vår resa till Argentina, kostade en dollar 5,84 SEK. Nu noteras den i 9,20 SEK!
Den argentinska peson följer dollarn. Vi flyter på andra hållet, nedströms, i en allt snabbare fart. Var ska detta sluta?
Vi har biljetten bokad - åker den 1 september från Kastrup via London till B.A. med British Airways. Vi har lägenhet bokad i San Telmo för tre månader, men en fortsatt stark dollar kan betyda att vi får korta vår vistelse i Argentina.
Jag har aldrig skämts för att jag röstade för euron. Även om det är privata skäl så har jag nu ytterligare ett argument.

Följ dollarkursen här!
Borg har sex månader på sig att vända katastrofen.

Vamos a Buenos Aires!

Den 1 september reser jag och min 19-årige (då) son Hjalmar till Buenos Aires i Argentina för en längre vistelse. Vi vill helt enkelt ut och se oss om i världen.
Hjalmar går ut gymnasiet. Sedan väntar livet. Innan dess ska han uppleva någonting tillsammans med sin pappa.

Den här bloggen startar i god tid. Sex månader innan avresa. Jag tänker skriva om planerandet och sedan direkt från Buenos Aires.
Tango, fotboll, vin och stora biffar väntar oss.

Läget just nu är att vi passerat "the point of no return". Vi har bokat British Airways den 1 september från Kastrup, via London och sedan direkt över Atlanten.
Vi har bokat lägenhet i San Telmo för tre månader i Buenos Aires bohemkvarter.
Jag har sålt min lägenhet i Kristianstad. Finansieringen av hela resan är delvis klar.

Vamos!

RSS 2.0