Bergen brinner!



På väg bort mot Skansen, en gammal träbyggnad som tidigare varit brandstation men nu är kulturmärkt, så hör jag sirenerna från brandbilarna som rycker ut. Från Skansen har man en härlig utsikt över Bergen och det var en av anledningarna till varför man valde platsen för att anlägga brandstationen där. Dessutom var det ju på den tiden säkert nedförsbacke till brandhärden, oavsett var den fanns.

Bergen har en historia full av stadsbränder. Bokhandeln har ett dussintal titlar med "Bergen brinner" eller något liknande. Min ciceron Gunnar, som kan sin stadshistoria som få andra, berättar att Bergen var Nordens största stad när den ödelades totalt 1702.

Vad var det som brann nu då?
Ja, särskilt alvarligt var det väl bara för den som drabbades och hans eller hennes försäkringsbolag. Och så naturligtvis för grannen, den stackars studenten som väcktes av att brandmän slog med yxa genom taket för att komma åt brandhärden. Full story på Bergens Tidende!


 


The Tango of Spanish (in Swedish) in Buenos Aires


Då kan jag lägga ytterligare en titel till mitt cv - översättare! I dag damp det ned ett litet paket från Tyskland, rekommenderat med en personlig avsändare i Frankfurt am Main. När jag fick den anonyma avin var jag övertygad om att det var en stämning. Då jag hämtat paketet och att det kom från Tyskland insåg jag att det måste vara en - bömb!

Jag fick ringa någon som kunde hålla mig i handen och mobilen redo och ringa polis och ambulans så snart det small, under tiden som jag försiktigt petade upp det vältejpade paketet.

Nu var det ingen bömb. Det var tio stycken dubbel-dvd'er "The Tango of Spanish in Buenos Aires". Och då mindes jag att min vän Paul Weiss, eremiten från Yosemite i Kalifornien - och 73-årig tanguero på milongorna i Buenos Aires, övertalade mig att göra den svenska textningen till en språkkurs i spanska som han och Demian Gawianski satt samman.
Det gjorde jag under en hektisk vecka i maj i fjol innan jag lämnade Palermo.

Nu är alltså resultatet här.
Är någon intresserad av att köpa in den här dvd-filmen för att lära sig lite robust spanska inför tangosemestern i Buenos Aires så är ni hjärtligt välkomna att höra av er.
Än har jag inte en susning om priset, men det ska vi väl kunna komma överens om. Lämpligt komplement till tangokursen på studieförbundet. Eller som en annorlunda del av språkundervisningen! Passa på!





Lätta pengar

Lätta pengar är inte detsamma som easy money. Nänä. Men frimärken kan vara lätta pengar om än inte enkla. Jag kom nämligen oförhappandes in på en sida som Unga aktiesparare har på webben och kunde där läsa att det svenska tre shilling banco - ni vet det där feltryckta gula - fortfarande är världens mest eftertraktade frimärke och att dess värde står i 562 miljarder kronor uttryckt per kilo! Dyraste grejen i världen i förhållande till sin vikt.

Unga aktiesparare - jag är varken det ena eller det andra - rekommenderade frimärken från 1800-talet som en god investering.
Då blev jag intresserad och dök ned i de delar av min frimärkssamling som inte flyter runt i en gammal byggmodellkartong...

Jag kom upp med följande sju skönheter från 1800-talet. Så alla unga aktiesparare - sätt i gång och bjud!





1.  Frankrike, stämplat Orleans, 6 januari 1880
2.  Tyskland, stämplat Mainz,  15 juni 1882
3.  England, stämplat Leamington, 12 maj 1882
4.  Frankrike, stämplat Bordeaux, 3 oktober 1885
5.  Belgien, stämplat Bruxelles, 4 april 1892
6.  Finland, stämplat Helsingfors, 29 januari 1896
7.  Victoria, Australien, stämplat Melbourne, 3 augusti 1899



Fartyg förbi

Fartyg förbi heter en bok som jag har i bokhyllan av Gordon MacFie. Den ska det inte alls handla om.

Utan om Svenska Amerika Liniens Stockholm.
Av en ren händelse så satt jag och letade uppgifter om skeppsvrak och kom in på Andrea Doria som kolliderade med svenska Stockholm utanför Nantucket i Massachussetts någon gång 1956. Den italienska båten sjönk, men den svenska flyter fortfarande - nu som italienskägt (!) kryssningsfartyg under namnet Athena.
Det var inte det heller som det skulle handla om.

1960 sålde Svenska Amerika Linien Stockholm till DDR, som bytte namn på fartyget till Völkerfreundschaft. Och då kom jag att tänka på att jag någonstans i mina gömmor hade ett frimärke från DDR som föreställde ett kryssningsfartyg, vilket alltså skulle kunna gamla Stockholm. Båten var förvandlad till ett "urlauberschiff" - en semesterbåt.

Mitt antagande styrks av stämpeln som anger just 1960.
Om det kan intressera någon är jag dock tveksam till. Men varde meddelat.



Veum i TV4+

Riktigt förstår jag inte hur det kan vara så att jag köper två dvd-boxar med sammanlagt sex filmer med den norske privatdeckaren Varg Veum och plöjer igenom dem allihop under tre dagar - veckan innan TV4+ börjar sända dem i TV!

Det här har hänt förr. Jag köper en film på dvd och samma kväll sänds den på TV...

I vilket fall. I nästa vecka åker jag till Bergen och träffar Veum personligen. Bilder utlovas i bloggen. Ni som inte har dvd-boxen kan ju se nästa avsnitt på lördag och sen nästa lördag och nästa och nästa och... Om Veumserien på TV4!


Varg Veum i kubik

De senaste tre dagarna har konsumerats hårdkokt norsk deckarunderhållning. De båda dvd-boxarna med Varg Veum, sammanlagt sex filmer har avlöst varandra här i Ystad, mitt i Wallanderland.
Och slutsatsen är att såväl Wallander som Beck framstår som billiga spekulationsserier i jämförelse med denna norska TV-deckare.

Varg Veum är en före detta socialarbetare på Barnevernet som sadlat om till privatdeckare. Han ligger ständigt före kommissarie Hamre och dennes handgångne man Isaksen, och hatkärleken dem emellan ger också en fin relief till historierna. 
Varg Veum är socialrealistiskt, lagom brutalt och ofta djupt mänskligt. Historierna hänger ihop, trovärdigheten finns där och tittarna engageras.

Det har kommit fler filmer med Varg Veum. Till exempel den här:



Varg Veumfilmerna bygger på böcker av Gunnar Staalesen som skrivit ett tjog böcker om privatdeckaren från Bergen i Norge. Den första redan 1977. Det är bara att hoppas att Varg Veum får lite mer uppmärksamhet här i Sverige, för det är han värd. Deckarvetaren Bengt Eriksson i Vollsjö har också skrivit fint i Ystads Allehanda om Veum.

Förutom böckerna om Veum har Gunnar Staalesen skrivit en trilogi om sin hemstad Bergen, som fått enorm uppmärksamhet i Norge, men tyvärr inte lär finnas på svenska.

Hm, sade jag att jag köpt biljett till Bergen? Återkommer med bilder och reseberättelse...

Berlin Alexanderplatz








En promenad längs med havet vid Ystad kan ge många olika upplevelser.
Rakt söderut, nästan exakt rakt söderut, ligger gränsen mellan östra
Tyskland och Polen. Den 29 december såg jag den här "skylinen" nästan absolut rakt söderut. Där finns ingenting. Där ska inte synas någonting,
mer än möjligen en och annan förbipasserande skuta.


Så, vad var det jag såg, den 29 december 2010?



Jag tycker själv att det ser ut som radio- och TV-tornet på Alexanderplatz
i östra Berlin. Men det kan det ju knappast vara. Eller hur fungerar det
med hägringar, reflexer och annat? Jag har satt vännen och fenomenlösaren Clas Svahn i UFO-Sverige på mysteriet och vi får väl se vad han
kommer upp med.




Whisky Blues i Vellinge

Det är dags igen för en Whisky Blueskväll i Vellinge. Lite uppläsning och lite prat om boken - och massor av härlig bluesmusik av europamästarna i blues, Steve Grahn och Mattias Malm. Kanske kommer cigarrbox-gitarren fram igen, som Mattias köpte i Memphis och tvingades skicka hem för att inte fastna i tullen på grund av de starka dofter av "rökelse" som träet innehöll.

Alltså:

Tisdag 15 mars kl 19oo
Restaurangen, Sundsgymnasiet, Norrevångsgatan, Vellinge.

Väl mött!




Mattias Malm med cigarrboxgitarr från Memphis!


Högtflygande plan(er)




Tänker på John Denvers "Leaving on a jet plane" och Elton Johns "My highflying bird" när jag ser bilden.
Vad tänker du på?
Du undrar kanske varför det är så mycket fläckar på den? Det beror på att jag inte hann dra undan glasskivorna för pensionärskuvösen innan jag knäppte bilden...


En mening - en roman

Ibland hittar man meningar som i sig själv är en hel roman. Den här hittade jag av en händelse i dag:

"Det var först på äldre dar som Kalle Molin unnat sig att leva. Nu läste han alla böcker han kom över om mänsklighetens förestående undergång och uppträdde ibland som stå-upp-tragiker vid frikyrkoförsamlingens andakter."

OK, det var två meningar. Men i alla fall. Man skulle ju kunna dra ihop dem med ett och. Guy Heyden har skrivit orden i den här ordningen i boken "Bilder och blänk från en ljugarebänk".


Årspremiär


RSS 2.0