Pettson and Findus has left the building

Ja, då har våra grannar John och Carolyn, som jag behagat kalla för Pettson o Findus här i bloggen, dragit vidare. Han heter Peterson, är av obestämd skandinavisk härstamning, men de båda bor vanligen i Santa Fé, New Mexico. Nu far de vidare mot Uruguay, Colonia och Montevideo, och därefter via Bs As, söderut i Argentina, via Mendoza till Chile och sedan Lima i Perú innan de lagom till jul återvänder till USA.

Los Estados Unidos. Det är lite lustigt, då folk frågar var man bor, och man svarar Estados Unidos, och de tror att man är amerikan! Gatan här i San Telmo heter ju calle Estados Unidos.
Jäkla tur att inte någon galen taxichaufför satt av över pampas, genom regnskogen och upp över Panamakanalen och Centralamerika med oss i tron att vi är yankees. Man somnar i taxin efter en vild natt i Palermo Soho och vaknar nånstans på gränsen till Ecuador...
John och jag har spelat en del poker. Både Holdem och Omaha, och han lyckades faktiskt till slut, "go even". När vår "San Telmo Primero Primavera Peso Tournament" avslutades häromkvällen var vi båda tillbaka på noll. Lustigt nog var det John som tog hem de flesta Omahaspelen, medan undertecknad tog Holdem. Kanske jag inte ansträngde mig tillräckligt. Det var ju i alla fall roligt, och han är en ung man med framtiden för sig.

I kväll sätter jag mig på nattbussen, semi-cama (halvsäng), och drar mot Posadas för vidare befordran mot Oberá och svenskbygderna. (Kolla kartan slöfock!) Det ska bli riktigt spännande och jag har redan etablerat kontakt med den svenske konsuln, Leonardo Andersson.

H jobbar på.
Jag packar mina väskor...







Där rök pengarna...

Jaha, vad ska man säga. Kom hem efter några timmar på stan. Då ringde telefonen och en okänd argentinare ringde mig och förklarade, vilket jag slutligen begrep, att han hade hittat min plånbok på stan! Nämen, sade jag, och kände efter i väskans ytterfack där jag förvarat den. Under uppsikt som jag trott. Den fanns inte kvar, men han erbjöd sig att komma över med resterna, som lyckligtvis visade sig innehålla VISA, Amex och körkort samt medlemskortet i HIF:s supporterklubb Kärnan, lånekort på bibblan och passerkortet till SR i Kristianstad. Bilderna på barnen hade han också ratat.
Vicente, låt oss kalla honom det, dök också upp en kvart senare och överräckte vrakdelarna. Han fick en slant för besväret, H:s sista pengar, och försvann runt hörnet igen.
Om det var Vicente själv som plundrat mig lär jag aldrig få reda på. Hoppas bara att det var någon riktigt fattig som också behövde pengarna. Måste jag tillägga att jag ganska nyligen hade fyllt på rätt bra och värdetransporten innehöll kring tusenlappen i svenska pengar. En smärre förmögenhet för många porteños. Det var väl en femtio såna här som försvann: 




På taket

Det var Paul Simon som sjöng "One mans ceiling is another mans floor" och det passar alldeles utmärkt in på oss här i San Telmo. Förutom vår vän Palle vars lilla takvåning vi tidigare visat har vi också ett ungt amerikanskt par som ovanpå oss.
Uppenbarligen har de sin uteplats just invid vårt "takfönster" - där det blåser in under nätterna, fritt drag.


De kommo över havet

Det sägs att argentinarna härstammar från havet, och det ligger väl en viss sanning i det. Argentina är i allra högsta grad ett invandrarland och det är främst italienare, tyskar, spanjorer och kanske en del britter som en gång i tiden gav sig av till det förlovade landet i Sydamerika.

För att handskas med alla inresande byggdes ett Hotel de Inmigrantes i hamnen där man helt sonika hyste in invandrarna tills de kunde ta sig ut i samhället. Helt enkelt en slussförläggning. I dag är det här "hotellet" museum över invandringen.
Ett ganska obetydligt museum med en del bilder, lite artefakter som väskor, småsaker som invandrarna förde med sig på resan över Atlanten, pass och liggare från immigrationsmyndigheterna.
Men det är fri entré.
Och man kan se hur invandrarna bodde i våningssängar och åt på långbord, soppa och bröd. Lite fängelsekänsla är det över alltihop.

Det här bygget restes 1910-11 men innan dess fanns det ett annat litet Immigranthotell, en rund byggnad som enligt uppgifter uppfördes av svensken Stavelius. Han var en rätt intressant figur och i min begynnande forskning har jag stött på honom på flera olika ställen. Förutom att han byggde immigranthotellet, var han ansvarig för dammen i Córdoba, där han orsakade en politisk skandal och i eftermälet kallas "den falske ingenjören", trots att han skötte sig uppdrag (ev. misskötte) på presidentens begäran. Han var också ett tag regeringens tillsynsman på ön Martín García i Paranáflodens delta som fungerade som karantänstation.


Vilda djur

Det finns en hel del olika vilda djur runt om i Argentina. Från argentinska giftormar till krokodiler, skorpioner och annat som man bör se upp med. Hittills har vi varit förskonade från det farligare djurlivet. En myrkoloni finns nånstans i köket och visar sig gärna i rester av morgonens medialunas eller wienerbröd, om godsakerna får ligga till sig. Men de är så små och smakar inte illa.
Däremot hade vi ingen aning om att de fyra-fem katter som vår värd Emilio har och som rör sig obehindrat mellan alla hans apartamentos här på Calle Estados Unidos 860, är "killer cats". Men det gick upp för mig i förmiddags då en av dem hade det här kalaset på dörrmattan till Pettson och Findus.




Estudiantes de La Plata - Boca Juniors 2-1



Lördagen blev en dag att minnas. Vi for iväg i snabbussen till La Plata, en sju-åtta mil söder om Buenos Aires, med tanken att gå på fotboll. Estudiantes de La Plata, som är argentinska mästare, skulle nämligen möta Boca Juniors hemma.
Jo tack. Vi hade inte riktigt koll på när matchen skulle spelas. Eller var hemma var nånstans. Det visade sig nämligen att laget tillfälligtvis spelar sina hemmamatcher i Quilmes, så vi tog en taxi dit. Ungefär som att åka från Kristianstad till Helsingborg med tåget för att sedan ta en taxi till Hässleholm...
Väl framme vid arenan visade det sig att biljetterna var slut. Snopna såg vi oss om och upptäcktes av ett antal svartabörsfigurer.
En tog oss helt sonika i släptåg och snackade sig in på arenan, förbi tre olika spärrar. Undrar vad han sade. Väl inne valde han ut två sittplatser åt oss, fick sina pesos och travade ut igen...

Matchen vann Estudiantes med 2-1 efter tre mycket snygga mål. Inte minst Bocas mål av La Platafödde Martin Palermo var en riktig kanon.
Men matchen var Estudiantes och Boca hade egentligen ingenting att sätta emot. Veron var stundtals kung på mittfältet hos hemmalaget. Nedan nickar hemmalagets Calderón in 1-0 till Estudiantes.




För att lämna Quilmes var vi tvungna att hitta en svarttaxi som tog oss till San Telmo för en mycket moderat summa. Tack för det. Pengarna var ändå på upphällningen efter en kul, men något osorterad, dag.


Svensk indiepop igen

Emil Svanängen och hans band Loney, dear spelade på La Trastienda på Balcarce här i San Telmo i går kväll. Det var mycket folk och Emil gav järnet.
Pratade kort med honom i foajén innan konserten. Han blev oerhört förvånad över att bli tilltalad på svenska. De kom dagen före, och lyfte mot USA och en turné där dagen efter. Snabba ryck. Inte särskilt kul. Vi har all tid i världen att upptäcka Buenos Aires. Det ska vi göra.


Har du sett en fattig?

En av de stora tidningarna i Buenos Aires skriker ut rubriken på ettan:
HAR DU SETT EN FATTIG?
Den sarkastiska rubriken har satts efter det att myndigheterna här gått ut med nyheten om hur många färre fattiga Argentina hade under första halvåret i år jämfört med i fjol. I dag räknar man med att det är 5,5 miljoner argentinare som är fattiga, alltså lever under existensminimum. Det är 13,9 procent av befolkningen. I fjol var siffran 17,8 procent.
Allra fattigast är invånarna i Gran Resistencia i norr, på gränsen mot Paraguay. Där är mer än var tredje fattig enligt de kriterier man räknar med. Minst fattigdom finns allra längst i söder, Río Gallegos i Patagonien, gränsande till Eldslandet, uppvisar bara 1,3 procent fattiga idag.

Samtidigt med den minskande fattigdomen sjunker peson i förhållande till kronan och gör oss svenskar härnere bara rikare. Strax före avresa kostade en peso 2,35 SEK. I dag får vi peson för 1,77 SEK.

Dagligen demonstrerar fackföreningar och olika vänstergrupperingar på gatorna i city i Buenos Aires, och just utanför svenska ambassaden på Tacuarí ställde CCC upp för en manifestation idag.




Och på frågan om vi har sett några fattiga:
JA, vi har sett män som sover på gallren över tunnelbanans varmluftsutsläpp, vi har sett gubbar som pinkar på gatan, kvinnor som systematiskt dissekerar soppåsarna, små skitiga pojkar som blåstirrar på olivfaten på uteserveringarna tills man nickar ja, ta du, och vi har mött åtskilliga som bett om en peso, bara en peso.
JA, vi har sett de fattiga i Buenos Aires.


Loney, Dear på La Trastienda ikväll

Det svenska bandet "Loney, Dear" med jönköpingsgrabben och poppoeten Emil Svanängen spelar på klubben "La Trastienda" här i San Telmo ikväll. Efter vad jag hört om/av honom tidigare så ser jag mycket fram emot konserten. Det ska bli riktigt bra.
Jag bjuder på ett smakprov.


Like a bridge...

Malmö har Västra Hamnen och Lissabon har Estacao do Oriente. Buenos Aires har Puerto Madero och dess minsta gemensamma nämnare heter Santiago Calatrava. Den spanske arkitekten som reser runt i världen och formger något exklusivt, att förundras över och vara stolt över. Som Turning Torso, som Garo do Oriente, och som här där vi har Puente de la Mujer. Kvinnans bro.




Sakta lägger båten ut från land

Ibland är det bara så. Man fattar trögt. Har här inte riktigt samma informationsflöde av nyheter som man får i sig hemma utan att egentligen söka informationen. Delvis beroende på att man inte bryr sig, delvis på språkligt handikapp. Till exempel hade jag vetat att argentinaren Juan Martin del Potro vann US Open i tennis för nån vecka sen om jag hade varit i Sverige och kippat efter luft bland löpsedlar och nyhetssändningar. Här har det gått mig obemärkt förbi. Och först idag fattar jag att det var han som hedrades på La Bombonera innan matchen i söndags. Det var US Open-vinnaren som travade runt arenan med lite pressfolk i hasorna, sparkade ut fotbollar till publiken och tog emot folkets jubel. Tenniskungen i blågul Bocatröja i mitten på en suddig bild...




I dag kom våren

I dag - den 21 september kom våren officiellt hit till Buenos Aires. Blomsterhandlarna på gatan hade bråda tider för att serva alla unga och gamla män som skulle köpa en ros eller en liten vårbukett till sin kvinna. Vädret hjälpte till att framkalla vårkänslorna, sol på en molnfri himmel och en behaglig temperatur på 20 och ett antal grader till.




Härligt.
Det är ett halvår sedan jag hade vår senast. Då såg det ut så här:
Nu dröjer det ett halvår till innan jag får vår igen. Kan man ha det bättre?


Boca Juniors - Godoy Cruz 2-3

Det går inte riktigt som det ska för den argentinska fotbollen just nu. Landslaget förlorar på löpande band och Buenos Aires två storlag, River Plate och Boca Juniors sladdar i tabellen. Just nu, i serieinledningen på 15:e respektive 13:e plats.
I går förlorade River mot Arsenal (förväxla icke med the Gunners från London) med 1-0 och vi traskade iväg till La Bombonera för att se Boca Juniors mot bonnagänget från Mendoza, Godoy Cruz.
Matchen hade allt. Fem mål. En utvisning, ett tveksamt mål, en straff, mål både i matchinledning och ett avgörande i slutminutrarna.
La Nación har en fullödig matchredovisning och du kan se alla fem målen på deras websida om du vill, eller bara lyssna på referentens: Goooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooolllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!

Det var Pettson, Findus, H och jag som tog oss till stadion. Billigaste biljetterna på folkets ståplats. Den absolut mest överfulla läktare jag upplevt. Kunde i princip inte flytta fötterna en centimeter på två timmar. Och det var ett hejdundrande liv. Trummor och sånger och ramsor och haschrök. Men ingen fylla. Inga slagsmål. Inga sura miner ens när bortalaget pillade in ett vackert mål redan efter 3-4 minuters spel. Tvärtom ökade publikens insatser att heja på det ganska ineffektiva hemmalaget, som faktiskt hade boll mest hela tiden.

Ganska imponerad av den lugna stämning som rådde. Hur folk skickade pengar härsan och tvärsan, till en glassgubbe som balanserande en frigolitbox i ena handen och en sedelpacke i den andra knuffade sig runt efter bästa förmåga, och sedan skickades glassarna tillbaka till de som beställt.
Men nästa gång vete fasiken om det inte blir sittplats trots allt...




Paseo Cólon i våra hjärtan

Evert Taube placerade med Fritjof Andersson Paseo Cólon i Buenos Aires i våra hjärtan. En bred boulevard som sträcker sig parallellt med La Plataviken. Vi traskade vägen tillbaka från Boca mot San Telmo efter att ha köpt biljetter till kvällens match.

Uteliggarna kan man bara beklaga och känna ledsamhet över.
Hundbajset kan man undvika.
Värre är det med de skitar i mänsklig tappning som gör sitt bästa för lura, stjäla eller råna sina medmänniskor.
På Paseo Cólon passerade vi ett argentinskt par. Båda såg hyffsat välklädda ut. Mannen såg ned i en karta, kvinnan log. Några meter efter att vi hade passerat kände jag nått blött i nacken. Fågelskit? Nä, knappast. Hjalmar konstaterade att jag fått nått grönt, oljigt mög på ryggen av den svarta HIF-tröjan. Damen ilade omedelbart efter oss med tydliga tecken att hon ville torka bort skiten från våra ryggar.

SÅ dumma är vi inte. Med hundraprocents sannolikhet hade gubben hennes en vattenpistol under kartan, och när de sedan skulle göra oss rena hade de också rensat oss på vad de hade kunnat. Men de här gången funkade inte deras plan.
Vi är väl inga dunungar heller!

H har tidigare blivit ficktjuvad på sin mobil i tunnelbanan (vi fick en ny, laddad o klar med kontantkort för 129 pesos, så skadan var försumbar), en av hans kompisar har blivit rånad på öppen gata, och den falska tjugan har vi redan berättat om. Peson faller, men kreativiteten för att överleva finns i hög grad...





Matchtröja på!

Det drar ihop sig till match. På söndag ska vi söka oss till La Bombonera (pralinasken) för att se matchen mellan Boca Juniors och Godoy Cruz.
Förberedelserna tog sin början på fredagen. Då åkte vi taxi till Boca, som ligger strax söder om San Telmo, för att studera arenan innan de galna supportrarna tar kvarteret i besittning på söndag eftermiddag. I stadion ligger ett litet museum där man kan se en rad olika fotbollshistorika. Pokaler, bilder och t.o.m. en gammal Santoströja som Pelé bar då Santos spelade mot Boca i någon sydamerikansk turnering nån gång på 1960-talet.

Dagen avslutades med att vi åkte tillbaka in till stan och införskaffade matchtröjor som ju är obligatorium på söndag. H valde den marinblå hemmatröjan och jag den vita bortatröjan.
Alla vet väl vid det här laget att Boca Juniors färger - blått och gult - är valda med den svenska flaggan som utgångspunkt. Då klubben bildades kom man överens om att det första fartyg de fick syn på som anlöpte hamnen i Boca skulle ge färg åt det nya laget. Det blev en svensk båt.




Tango Jalousie

Då var debuten avklarad i Mayas tangostudio i övre Palermo. Det gick över förväntan. Likt en bogserbåt med motorkrångel lotsade jag damerna stegvis över dansgolvet. Oftast tyvärr i en alltför rak linje vilket innebar vissa kollisionsrisker med de andra paren. Det var jag, en distingerad argentinsk gentleman, en sjöblöt medelålders dam som likt en störtbombare siktade in sig på mig så snart det var partnerbyte, det var en kanadensisk vandrande pinne vars midja var så smal att jag fick lägga armen två varv runt den för att få någorlunda fäste och så var det Pettson och Findus. Visst fick jag ett hum om grundstegen och en tio-tolv lektioner till så kanske jag till och med klarar att svänga försiktigt i hörnen på dansgolvet. Bäst lyckades jag då vi gick runt i en ring, tack-tack, tack-tack, i takt med musiken. Till och med baklänges fixade jag riktigt hyffsat.

Tangocharmören på bilden tillsammans med Findus då jag placerat Pettson bakom kameran.




Väntan på söndag...



Mafalda

Jag har tidigare visat en bild på Mafalda från San Telmo. Hon tecknades av argentinaren Quinó mellan 1965 och 1973, men syns fortfarande mycket här i Buenos Aires. Förutom att hon sitter staty, nyss invigd, här i närheten så kan du köpa Mafalda t-shirts, askfat och mate-muggar och allt möjligt annat.

Mafalda är en liten klok tjej som är tydligt påverkad av Schultz' Charlie Brown.





Ett stulet barn - ett stulet liv

Hemma i Sverige har filmen "Ett stulet barn - ett stulet liv" visats på TV. Jag har inte sett den, men vännen Thomas har refererat den på sin blogg. Klicka er dit och läs.
Innan vi reste såg jag filmen "Buenos Aires 1977" som också är en stark skildring av den statsterrorism som Argentina levde i under slutet av 1970-talet och början av 1980-talet.

Även om vi mest minns Argentina 1978 för fotbolls-VM och Åby Ericsons glada pianospel, så är minnena för argentinarna själva i allra högsta grad ännu levande.

På gatorna i San Telmo trampar man praktiskt taget fram över skuggorna av försvunna ungdomar som försökte leva i opposition mot regimen, men som fördes bort för att aldrig återvända till vänner, familj och grannar. Bilden här är från vårt kvarter i San Telmo:






I kväll gäller det

I kväll blir det debut. Jag går på osäkra steg till Mayas tangolektioner i Palermo för första gången. Hur ska det bara gå? Skorna fick jag putsade på Avenida Independencia, ska strax duscha, mumma och spraya på det sista av mitt luktegott, lite frisyrgele som håller det lilla som är kvar på plats, och så ren skjorta och 150-kronorskavajen jag köpte häromdan.
Jag tar med grannen Pettson och hans Findus, så vet jag att jag åtminstone inte är den som gör bort mig allra mest ikväll.

I huvudet strömmar tonerna av fars och mors stenkaka med "Tango för två" som ju avslutas:
"...det var mej ändå
Per Erik bjöd på tango för två"

Det ser läskigt ut på bilderna.
Upp till bevis! Huga.




Barrunda med ambassadören

Mer än trettio år i yrket har lärt mig betydelsen av en vital rubrik. Om den sen har nån som helst överensstämmelse med texten, är ganska ovidkommande har jag lärt mig. Vill man sen ytterligare förstärka sitt budskap så presenterar man bildbeviset:



Och eftersom man vet att de allra flesta läser enbart rubriker, tittar på bilden och eventuellt studerar bildtexten, och sedan vet exakt vad det handlar om så kan man ju gå fri. Man har ju inte ljugit för se i texten berättar man självklart den korrekta, objektiva sanningen. Om ingen läser den får de stå sitt kast.

Jag var på La Trastienda i går, här i San Telmo, och lyssnade på den svenska indiepopartisten El Perro del Mar, alias Sarah Assbring. Det var en riktigt bra konsert och hon fick jublande bifall. Med min pressbiljett hänvisades jag bort i nått mörkt hörn av lokalen, men Alex (t.v. på bilden) som är andre ambassadsekreterare här i B.A. tyckte jag skulle sitta vid deras bord. Så då hamnade jag hos ambassadör Arne Rodin som var en trevlig bekantskap, likaså Alex och deras båda respektive, vilka jag tyvärr förlagt namnen på.

Efter konserten tillbringade jag en stund med Sarah i nån källarlokal och hoppas kunna sälja artikeln inom kort. Det blev för övrigt justa bilder på henne också.




Folkrace

Trafiken i Buenos Aires har ett visst mått av folkrace över sig. Inte bara att de ställer upp på linje under rödljuset för att vara först iväg då det slår om till grönt, eller för att heldragna linjer som markerar filer, är till för att ständigt kryssa över.
Nä, det är faktiskt också så att fordonen de färdas i har vissa drag av de skrothögar som rumlar runt på Svampabanan i Tomelilla och som bjuds ut till försäljning efter loppen. Men vem skulle lägga upp fyratusen för den här lilla godingen till exempel?


Jag mötte August

Några kvarter från vår bas i San Telmo, på Calle Chile, ligger den diminutiva teatern DelBorde. Lördagkvällar, med start klockan 23, kör de en uppsättning av Fordringsägarna av August Strindberg - Acreedores, i regi av Marcelo Velazquez.
Foajén var super. Stor som mitt sovrum ungefär. Längst in en gammal dam vid ett skrivbord som sålde biljetter. Ytterdörren låst. När det kom gäster ringde de på, damen vid skrivbordet avbröt det hon höll på med, armbågade sig genom trängseln, låste upp och släppte in, trängde sig tillbaka till skrivbordet för att fortsätta sälja biljetter, varpå det ringde på dörren igen och proceduren upprepades.
En intim och helt underbar liten teater. Ett femtiotal plaststolar på golvet framför skådespelarna. Minsta möjliga scenografi, en korgstol, och så vita draperier där man visade bilder och filmsnuttar för att förstärka känslor och tankar.
Jag fick ett samtal på spanglish med regissör och skådespelarna efteråt, och kvällen avslutades med en kindpuss av vackra skådespelerskan Mercedes Fraile, som spelade Tekla.

Läs om uppsättningen på deras egen blogg.





Malvinas igen

På Plaza de Mayo håller krigsveteranerna från Falklandskriget vakt, 24 timmar om dygnet. Det har jag tidigare berättat om. De är offer för det glömda kriget och känner sig undanskuffade av myndigheterna.
På Plaza San Martín har i alla fall de argentinska soldater som omkom i kriget mot britterna fått sin minnesplats. De är inte lika bortglömda som de överlevande.
I parken bakom monumentet njuter vi nu av den värmande vårsolen.




Mannen på taket

Vårt hus i San Telmo är ett fantastiskt hus med en lång gång in i kvarterets mitt, trappor upp och lite dörrar här och där. Här bor en amerikansk författare med sin asiatiska hustru, en amerikansk yngling som studerar politisk filosofi och röstade på Bush och så har vi mannen på taket - Paul Weiss.
Paul har blivit min första kompis i San Telmo. Han kallar sig själv eremiten från Yosemite, där han har ett chalet uppe i bergen. Men efter en resa till Antarktis för att göra en dokumentär för drygt två år sedan så stannade han till i Buenos Aires på hemvägen. Och han fastnade för tangon!
Kolla hans website: Tangochalet.com

I dag är Paul själv tangolärare och tillbringar så mycket tid han kan i B.A. Han har fyllt 73 men verkar åtminstone tio år yngre.
Och så en trappa upp bor han. Ett rum och ett litet kök i en utväxt på taket. Men på uteplatsen har han både gräsmatta och pool (snarare kanske badkar!).




Innan nattklubben stänger

Vad gör en tonårsfar när sonen är på nattklubb med chefen och inte drumlar in förrän sexdraget på morgonen? Tja, inte blir det mycket sova i alla fall. Men man kan ju sitta på pation utanför lägenheten, tänka på egna synder, lyssna på stilla nattljud och njuta av månskenet? Noche en Buenos Aires.





El perro del mar

Sarah Assbring, eller som hon väljer att kalla sig, el perro del mar - hunden från havet, spelar på La Trastienda här i San Telmo på söndag kväll.
El perro del mar är en del av det svenska popundret på senare tid, har turnerat med Lykke Li och är en av alla de där tjejerna som kommit i Marit Bergmans fotspår. Sarah är göteborgska och just nu ute på en världsturné. Från Argentina drar hon vidare via Australien till USA.
Hon har en stor internationell publik och ett femtiotal ungdomar kom för att lyssna på henne då hon berättade om sin musik i kväll på Centro Cultural Recoleta, ett arrangemang av den nya svensk-argentinska kulturklubben Gretas.




Det berusade trädet!

I går upptäckte jag några märkliga träd med avocadostora frukter som tydligen "exploderade" i en bomullsmassa då de mognade.
Vad var detta?



I dag gick jag dit och plåtade.
En vänlig porteño observerade mitt intresse och tog sig tid att förklara då vi traskade Avenida 9 de julio österut. Trädet kallas "palo borracho" vilket betyder "det berusade trädet" och växer huvudsakligen i Chacoregionen, i gränstrakterna av Argentina, Paraguay och Brasilien. Bara tio mil söder om Argentina är betingelserna annorlunda och trädet finns inte i den naturliga floran.

Själv trädet kallas på engelska "Floss silk tree" - ungefär silkestrådsträdet - och det latinska namnet är Ceiba Speciosa.
Nu låter jag nästa som en av de svenska botaniker som redan på 17- och 1800-talen reste till Argentina och Patagonien och klämde på blommor och blad i Linnés anda. Jag använder dock bara Wikipedia.

Det är ett lätt trä, används till kanoter, rep eller pappersmassa. Trädet i sig är rikt på klorofyll och klarar sig utmärkt i torr omgivning. Bomullsmassan i frukten användes förr bland annat till kuddvar.
Dessutom kan man använda sig av det då man reder sig den hallucinatoriska drogen ayahuasca, som bland annat Isabel Allende gav sig i kast med när skrivkrampen satte in en gång. Det höll på att gå rent åt skogen har hon berättat.
Palo borrachon blommar mellan februari och maj, och jag återkommer med bilder då.



Ny förlust för Diegos pojkar

Det blev puben på Ave 9 de Julio för kvällens VM-kval Paraguay-Argentina. Hög stämning, men slutade i besvikelse liksom häromkvällen mot Brasilien. Enormt tempo i inledningen som behärskades bäst av Paraguay. Ett fantastiskt passningsspel öppnade för ett kanonskott från vänsterkanten och 1-0 till Paraguay, som sedan höll undan med klokt försvarsspel trots den argentinska dominansen.


Förfalskarliga utnyttjade Hjalmar

H var på fullkomligt rätt ställe då han idag hivade upp en falsk tiopesos-sedel ur plånboken. Han var nämligen på Justitiedepartementet - för att köpa sig ett straffriintyg! Men damen i receptionen såg mellan fingrarna, förstod kanske att det inte var den unge svensken som själv kört kopieringsapparaten, konstaterade torrt att pengen var falsk, lämnade helt sonika tillbaka den och bad om en ny!

Full story på: www.mittiargentina.blogg.se



Värmekällan




Vaknade strax före klockan fem i morse. Fortfarande lite jetleggad. Regnet vräkte ned över vårt stora takfönster. Det regnar fortfarande, vinden tar i - och H har gett sig iväg med subten till sina kompisar. Första dagen. Jag sitter här och känner draget från fönster och dörrar, låter Georges Brassens franska chansoner strömma ur datorns Spotify, och skriver på en idé.

Dricker kaffe. Ska snart ta hand om disken. Städa lite och fortsätta skriva.

Enda fysiska värmekällan är gaskaminen i rummets ena hörn.


Söndag i San Telmo

San Telmo är en stadsdel med karaktär. Jag ägnade någon timme på söndagsförmiddagen för att flanera runt kvarteren vid Plaza Dorrego och Calle Defensa, där det är marknad varje söndag. Och uppvuxen med Kivik, Tomelilla, Sjöbo och Skurup och de andra stora skånska marknaderna, så kan jag bara säga att San Telmo är en bra bit före.
Inte minst därför att utbudet är mer varierat än det är idag på de skånska marknaderna. Och varietéartisterna finns kvar här. Skådespel, musik och magiker i gathörnen. Tango och hantverk.

Några bilder från vårt San Telmo.




San Telmos mest kända invånare - Mafalda.




Tango på Plaza Dorrego.




Som en motorcykel

Så här på söndagsmorgonen, då H sover gott efter att ha varit på sin första barrunda med sina dagiskompisar, kan man filosofera lite över den lokala ölens styrkor och tillkortakommanden.
Störst utrymme alla kategorier får Quilmes. En ljus pilsner av ett ganska traditionellt snitt.  En rätt karaktärsbefriad historia som inte sätter några djupare spår. Vet inte vem jag är mest taskig emot om jag säger: som en Åbro.
I kylskåpet står också en Schneider som vi ännu inte provat.
Däremot riskerar man alltid att få den stora flaskan på bordet om man enbart beställer - una cerveza. Och det är i mastigaste laget om det bara handlar om en snabb törstsläckning i en paus på stan. Märkligt nog uppger man innehållet i kubikcentimeter istället för centiliter. En normalöl är alltså på 970 kubikcentimeter, vilket får mig att tänka på en kär gammal vän som står i ett garage i Skåne.
Som den matematiker jag är så är jag inte helt säker, men visst är det 970 kbcm samma som 97 cl?

Som du ser av bilden lyckades vi dock förhandla fram en 650 kubikare på ett av ställena vi frekventerat.




PS- det är rätt lätt att få en Stella Artois var som helst.


Inte bara galna mödrar

De galna mödrarna samlas ju fortfarande på Plaza de Mayo och demonstrerar för de barn de förlorade under militärdiktaturerna under slutet av 1970- och början av 1980-talet.
Men det är inte bara de som demonstrerar. På Plaza de Mayo träffade vi ett antal krigsveteraner från Falklandskriget 1982. De har 24-timmarsvakt på torget, alldeles framför presidentpalatset Casa Rosada, och nu är det 27 år sedan kriget. De är inte bittra över britternas seger, men de är förbannade över att de har blivit bortglömda, eller snarare negligerade, av den argentinska staten. Ingen krigspension för de drabbade. Någon har förlorat en arm, en annan ett ben. Vi pratade en stund med dem. Sen är det ju en helt annan sak att de också anser att Islas Malvinas är argentinskt - inte brittiskt territorium. Men det är en annan fråga.
Jag är i alla fall imponerad av deras uthållighet. Offer för ännu ett bortglömt krig, som heller ingen vill komma ihåg.
Min tanke:
När ska de som enrollerar sig som soldater begripa att ingen egentligen bryr sig om dem?

För övrigt kommer namnet Islas Malvinas från det faktum att öarnas första invånare var sjömän från St.Malo i Bretagne i Frankrike. En liten vacker stad vid den franska kanalkusten, som jag tycker mycket om.





Slavpojken Juan Benito och Evita Duarte

Av en ren händelse hamnade vi plötsligt i kvarteret vid Recoletakyrkogården, och den är ju ett måste för oss turister, så det blev en timmes flanerande på den märkliga kyrkogården i stadsdelen Recoleta i Buenos Aires. Mest känd är den naturligtvis för att här ligger den legendomspunna Evita - Eva Duarte Perón. Hon ligger i familjen Duartes familjegrav och du kan köpa en karta för att hitta dit.




Men först att bli begravd på kyrkogården då den stod klar var den befriade slavpojken Juan Benito och en ung kvinna som hette Maria Dolores Maciel. Detta var den 17 november 1822 och det blev den första allmänna kyrkogården i Buenos Aires.
Allt som allt omfattar den 54.000 kvadratmeter och här finns 4.800 valv och monument, mausoléer och gravkammare av olika snitt, storlek och betydelse.





Kyrkogården är ganska spooky att vandra kring i då mycket är slitet och underhållet minst sagt eftersatt. Det saknas marmorskivor för en del gravkammare, andra är spruckna och nedskräpade.
Bland annat hittade jag gravkammaren för Martin Rivadavia, kommendörkaptenen och marinministern, som gett namn åt staden Comodoro Rivadavia, och kanske borde vara en man av åtminstone viss ställning. Hans gravkammare var behängd av spindelväv, krossade glasrutor och såg allmänt bedrövlig ut.



Dagens lektion - subte'n




I dag har vi testat tunnelbanan i Buenos Aires. Den heter Subte. Vi åkte iväg från San Telmo för att hitta till H:s kommande dagis som skulle ligga nånstans i Palermo. Det visade sig att det låg i Recoleta, men det var bara några kilometers promenad från Plaza Italia dit vi åkte. Vi hamnade i helt andra kvarter än vi är vana vid här i vår lilla stad.
Subte kostar 1,10 pesos att åka med - vilket motsvarar ungefär två spänn. Jämför det med priset i t.ex. Stockholm. Jädrar vad vi kan åka för pengarna. Fram och tillbaka hela tiden. Mycket folk, små vagnar, smala perronger och en blandning av gamla och nyare tågsätt.





Myriader...




Två karlar i en lägenhet, hm, det blir kanske inte så mycket bevänt med städ och disk, vilket lokalbefolkningen omedelbart uppfattar. Åtminstone de svartmyror som bodde nånstans i väggen bakom vasken. Små vackra karavanvägar mot de odiskade tallrikarnas rester av marmelad uppstod snabbt.

Men vi som förberett oss för värre incidenter och införskaffat inte bara en single malt från högländerna för invärtes bruk utan också en 95-procentig handsprit för utvärtes dito, bjöd de små kanaljerna på en rejäl barrunda. Inte ett spår av dem idag. De ligger väl med en blöt handduk över pannan och flämtar: ge mig en magnecyl till, men skramla inte med locket!


Hemma hos...

Hemma hos H och P på Estados Unidos 860 i San Telmo i Buenos Aires möter oss en våning med mycket ljus och rymd. Gröna växter pryder trappuppgången och en jättepalm hänger sin slappa hand över besökarna uppför den skrangliga trappan till andra våningen.
Lägenheten har högt i tak och med ljusinsläpp via stora takfönster. Vitkalkade väggar och ett robust möblemang i mörkt ädelträ ger en kolonial prägel. Rummets mitt domineras av en samling stora gröna växter. En halvtrappa upp har far sin sovplats med king size-bädd och TV. H sover i en extrasäng i "vardagsrummet".
Köket är öppet med gasspis, kyl och frys, kaffebryggare men klent utrustat i övrigt med verktyg och bestick. badrummet är lagom stort med badkar/dusch.
Utanför de stora fönsterna, som går att stänga med fönsterluckor på insidan, mot pation är en fin uteplats. Trots bostadens absolut mest centrala läge är trafikbruset avskärmat och knappt märkbart. Värden, Emilio, har däremot sång- och musikkvällar i undervåningen som fyller kvarteret med gospels och vacker sång.

Innan du kollar hur det ser ut härinne rekommenderar jag ett besök hos H, som visar vägen in!

Några bilder:



Rummet med kontor.




Pation.



Kök.



Patrons sovplats.



Grönt.


São Paulo!

En kronologisk laborvink, men är tvungen att dela med mig av två bilder från São Paulo, Brasilien. Inte för att vi såg mer än flygplatsen och hur hela den enorma stan (drygt elva miljoner mänskor) bredde ut sig under landningshjulen då vi lyfte därifrån med kurs sydväst.
Hela Amazonas och Brasilien i övrigt flög vi över under natten, men ljusen från huvudstaden Brasilia såg vi också, men omöjligt att plåta. Vackra ljusslingor, som sådana julprydnader, i mönster över hela marken.
Men som sagt var. São Paulo, några bilder:






Framme!





Nu är vi på plats i San Telmo, Buenos Aires, H och jag. Det har varit ett långt dygn som startade med Öresundståget i Kristianstad och slutade efter en taxiresa från Pistarini, Buenos Aires internationella flygplats, till Avenida Estados Unidos i San Telmo i Buenos Aires. Nu är det bara eftermiddag här i B.A. men snart läggdags i Sverige, och visst...


Resan har gått bra. Utomordentligt bra. En lång flygresa, Först Kastrup till Heathrow och sedan vidare söderut mot Buenos Aires via Sao Paulo.

Det var mycket turbulens och även om det inte var panikartat så var det i alla fall obehagligt och tröttande att hela tiden slängas och dängas hit och dit. Den vackra argentinskan som satt bredvid H fick dessutom spel och satte i sig en förfärlig massa mat bara för att vomera på bänkgrannen och gången mellan stolarna.

Väl framme har vi hittat vår lägenhet. Utomordentligt fin liten lya på en innergård där vi inte hör ett ljud av stadens brus, trots att vi är mitt i centrum. Stan är mer sliten än vad vi hade trott, kanske också så att den inte visade upp sitt allra mest leende ansikte då vi anlände i en nästan höstlik stämning med 10-12 grader, låga moln och småregn. Men det ändrar sig.

Efter uppkoppling mot internet och dusch gick vi ut och åt. Hittade en alldeles superb liten bar som såg ut att vara hämtad från någon 30-talsfilm. Dit går vi fler gånger. Billigt och gott. Bilden ovan på H är tagen i baren, så ser ni lite hur det ser ut. Ligger på Av. Indepedencia om ni tänker söka er dit.

Nu snart sovdags och i morron försöker vi fixa biljetter till Boca Juniors mot Newell Oldboys från Rosario.

 

 


London är London

London är alltid London och även om det är ett år sedan jag var där senast - en natt på Upton Park i East End - så är det alltid lite speciellt. Den här gången inskränkte sig besöket till en runda med British Airways över London City och en stund på Heathrow med fish & chips på Giraff-baren och lite trevligt småprat med en ung tjej från Belo Horizonte i Brasilien.
Men London är alltid värt en bild, med Themsen, broar och allt. Här är den:





Arenajakt i London

När vi närmade oss London och Heathrow för transfer från Köpenhamn till planet mot Buenos Aires så hade vi turen att det var kraftiga vindar och vi tilldelades en landningsbana som betydde att vi drog en repa över London City och H och jag ägnade oss åt att hitta så många fotbollsarenor som möjligt. De här hittade vi:



The Den - Millwalls hemmaplan.




Stamford Bridge. Chelseas arena.




Craven Cottage - Fulhams arena.




Emirates Stadium och Highbury - Arsenals båda arenor.




Griffin Park - hemmaplan för Brentford FC.





Vamos!

 

Jag har läst om den röda jordens svenskar, den glömda spillran av utvandrare, såsom prins Wilhelm mötte dem i slutet av 1940-talet i Misionesprovinsen, och Martin Rogbergs samtida skildring av framtidslandet. Jag har läst John Karlzéns fina berättelse om de svenska mejeristerna i 1910-talets Buenos Aires.  
   Jag har pratat med vännen Jorge på Gamlegården som var chaufför åt Salvador Allende i Chile och efter kuppen 1973 flydde till Sverige via Argentina.
   Jag har läst om Kjells kompis pappa Oscar Lundqwist som var gaucho, poliskommissarie och handelsman i Patagonien, tröskat igenom Bruce Chatwins legendariska reseskildring, sett filmen om Butch Cassidy och Sundance Kid på nytt och återupplevt Che Guevaras mc-färd, nynnat Evert Taube under vinskänkta (argentinskt rött malbec-shiraz) sena kvällar samt försökt ta ett och annat skrakbent tangosteg…
   Jag har studerat kartan för att hitta Garibaldigatan där Mossad snöt Adolf Eichmann.
   Jag har konstaterat att Argentinas befriare San Martín och jag har en gemensam vurm för franska Boulogne-sur-mer.
   Vännen Kjell har berättat hur han som ung sjöman såg Evita på lit-de-parade i Buenos Aires och jag har lyssnat. Jag har sett filmen och skrålat ”Don’t cry for me, Argentina” i duschen.
   Vännen John har skickat bilder från glaciärerna i söder och vännen Ulrik en filmsnutt från Iguassufallen i djungeln.
   Jag har varit grön i ansiktet av dollarkursens berg- och dalbaneåkning från 5.80 till 9.40 och tillbaka igen till dagens 7.15. Den argentinska peson tjyvåker på greenbacks.
   Jag har vaccinerat mig mot gula febern.
   Jag har försökt fräscha upp min spanska i en studiecirkel och blivit vettskrämd av att lyssna på ett avsnitt ur en argentinsk radioshow. Jag fattade nada.
   Jag har tråkat ut de som råkat komma i närheten med långa utläggningar om mina drömmar om Sydamerika, och allt jag ska uppleva.
   Jag har pratat om det så länge att jag mött bekanta på stan som undrat om jag redan kommit hem igen.
   Jag har försökt fatta att solen står i norr mitt på dagen, att Buenos Aires ligger söder om Kapstaden och att det blir mitt livs varmaste julafton.
   Jag har legat vaken och funderat på vad jag gett mig in på.
   Jag vet inte vad som väntar.

   Vamos a Argentina!

(Kristianstadsbladet 020909)'


RSS 2.0