Harry i Buenos Aires

I "Resor utan mål" berättar Harry Martinson om sina resor över världshaven som eldare i allehanda flytetyg. Och naturligtvis kommer han till Buenos Aires. Sitter i norska kyrkan och träffar en danska som ska gifta sig på Plaza de Mayo, men han är inte riktigt förtjust i stan, åtminstone inte i jämförelse med Rio de Janeiro:

Han skriver
"Rio har en själ, så rik, så nyanserad, att den kan meddelas envar, men tag bort monumenten och marmorn från Buenos Aires och den har ingenting att ge annat än sina erbarmliga motsättningar och sin snobbism. Den har en självtagen patricieranda, på lösan sand, som gör en rasande. Tarvliga boskapskungar och vetegulascher med later som vore de grander av Castilien göra sig förnämt breda på avenidorna och utmana den fattige att redan från början förrycka sitt omdöme om Buenos Aires och gå där förblindad av mindervärde och hat. En solig söndag när min själ vände sig i vanmakt inför snobbrännan tog jag spårvagn genom hela Buenos Aires och for ut till Recoleta..."


Ett uppdrag

Nu har jag skaffat mig ett uppdrag. Jag hade nämligen turen att tilldelas ett bidrag (stipendium?) från Helge Ax:son Johnsons stiftelse inför min resa. Jag bugar och tackar för vänligheten.
Pengarna ska också användas till ett projekt att hundra år efter den svenska emigrationen till Sydamerika söka de svenska spåren i Argentina.
Så ska det låta! Bara att sätta igång. Knappt två månader till avresa. Och mycket jobb dessförinnan.

José de San Martín



Man kan inte undgå José de San Martín om man tänker sig till Argentina. En av Sydamerikas stora befriare, kanske den störste. Bolívar blev ju enligt Garcia Marquez i alla fall lite knäpp på slutet. San Martín var aldrig ledare för Argentina, men däremot protektor av Perú som han befriade från spanjorerna.

Gemensamt med San Martín har jag annars bara känslorna för Boulogne-sur-mère vid den franska kanalkusten där San Martín avled 1850.

Bilden nedan från en av svävarna som förr trafikerade Boulogne-Dover-Calais. Jag vill minnas att bilden är tagen i just Boulogne.




Vinter

Det är vinter i Buenos Aires. I dag är det 15 grader. I Kristianstad är det sommar. Det är 13 grader.

Dollar, dollar, dollar...

Det känns befängt att den lettiska ekonomien ska kunna påverka vår vistelse i Argentina, men det ser ut som om det vore fallet. Om Lettland devalverar så riskerar den svenska kronan att rasa ytterligare gentemot de starka valutorna, som t.ex. dollarn.
  Så jag traskade till banken idag och växlade in lite dollar eftersom vi måste betala hyran för vår lägenhet i San Telmo i kontanta medel - i dollar.
  Under vår planeringstid för resan har dollarn hoppat mellan 5.80 och 9.40 för att nu tumla runt kring 7.65. Så jag slog till. Så får vi se vad som händer. Sannolikt sjunker nu dollarn ytterligare...




RSS 2.0