Det berusade trädet!

I går upptäckte jag några märkliga träd med avocadostora frukter som tydligen "exploderade" i en bomullsmassa då de mognade.
Vad var detta?



I dag gick jag dit och plåtade.
En vänlig porteño observerade mitt intresse och tog sig tid att förklara då vi traskade Avenida 9 de julio österut. Trädet kallas "palo borracho" vilket betyder "det berusade trädet" och växer huvudsakligen i Chacoregionen, i gränstrakterna av Argentina, Paraguay och Brasilien. Bara tio mil söder om Argentina är betingelserna annorlunda och trädet finns inte i den naturliga floran.

Själv trädet kallas på engelska "Floss silk tree" - ungefär silkestrådsträdet - och det latinska namnet är Ceiba Speciosa.
Nu låter jag nästa som en av de svenska botaniker som redan på 17- och 1800-talen reste till Argentina och Patagonien och klämde på blommor och blad i Linnés anda. Jag använder dock bara Wikipedia.

Det är ett lätt trä, används till kanoter, rep eller pappersmassa. Trädet i sig är rikt på klorofyll och klarar sig utmärkt i torr omgivning. Bomullsmassan i frukten användes förr bland annat till kuddvar.
Dessutom kan man använda sig av det då man reder sig den hallucinatoriska drogen ayahuasca, som bland annat Isabel Allende gav sig i kast med när skrivkrampen satte in en gång. Det höll på att gå rent åt skogen har hon berättat.
Palo borrachon blommar mellan februari och maj, och jag återkommer med bilder då.



Kommentarer
Postat av: Karin

Intressant. Häftigt med saker man inte ser i sverige. I och för sig kan man hitta saker här man inte sett innan heller. Var ute i skogen idag och såg sagolika träd. Det var jättestora, höga björkar med murgröna växande över hela stammen, från rot och ca 13m upp. Murgönan hade spridit sig så att dess egna rötter växte på trädet som 5cm tjocka, håriga maskar. Det var vackert, sagolikt vackert. Som att vandra i en förtrollad skog. Vad använder du för kamera? Förresten kan du ladda upp stora bilder med 700px bredd, istället för 500px.

2009-09-10 @ 19:52:27
URL: http://karincicilia.blogg.se/
Postat av: Lottène Greenslade

Vilka suveräna former på träden. Riktigt kvinnliga om jag får säga.

2009-09-18 @ 09:07:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0