Lätta pengar

Lätta pengar är inte detsamma som easy money. Nänä. Men frimärken kan vara lätta pengar om än inte enkla. Jag kom nämligen oförhappandes in på en sida som Unga aktiesparare har på webben och kunde där läsa att det svenska tre shilling banco - ni vet det där feltryckta gula - fortfarande är världens mest eftertraktade frimärke och att dess värde står i 562 miljarder kronor uttryckt per kilo! Dyraste grejen i världen i förhållande till sin vikt.

Unga aktiesparare - jag är varken det ena eller det andra - rekommenderade frimärken från 1800-talet som en god investering.
Då blev jag intresserad och dök ned i de delar av min frimärkssamling som inte flyter runt i en gammal byggmodellkartong...

Jag kom upp med följande sju skönheter från 1800-talet. Så alla unga aktiesparare - sätt i gång och bjud!





1.  Frankrike, stämplat Orleans, 6 januari 1880
2.  Tyskland, stämplat Mainz,  15 juni 1882
3.  England, stämplat Leamington, 12 maj 1882
4.  Frankrike, stämplat Bordeaux, 3 oktober 1885
5.  Belgien, stämplat Bruxelles, 4 april 1892
6.  Finland, stämplat Helsingfors, 29 januari 1896
7.  Victoria, Australien, stämplat Melbourne, 3 augusti 1899



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0