Porqué? Por que...




Den vanligaste frågan jag har fått är:
Varför just Argentina?

Jag ska försöka reda ut och ge en tillfredsställande förklaring.
Ungdomar i dag åker ju till Thailand och Australien. Det intresserar mig inte.

1. Jag är inte ung.

2. Thailand har jag alltid betraktat som ett tivoli eller ett nöjesfält som vuxit fram som horhus för att de amerikanska soldaterna skulle ha nånstans att vila upp sig mellan hjältedåden i Vietnam. Det intresserar mig inte. Australien är väl det land i världen som mest av allt saknar någon form av klassisk kultur. Jag föreställer mig halvöken, rödlätta, bleka, småfeta gubbar med en konservativ syn på omvärlden som svär, dricker öl och tittar på enfaldiga TV-program. Rätta mig om jag har fel.
Australien är manligt torftigt, Latinamerika är färgrikt kvinnligt.

3. Jag har alltid varit intresserad av Latinamerika. Jag har läst spanska under gymnasietiden, lyssnade mycket på radio från Sydamerika under uppväxtåren och gillar den latinska värmen. Det jag möjligen ångrat att jag inte hunnit med i min ungdom var att "gå på sjön" under några år och på den vägen hamna i Latinamerika.

4. Jag är ingen riktig äventyrare, ingen Indiana Jones. För en längre vistelse är det klart mycket enklare att leva i ett samhälle som inte skiljer sig så mycket från det europeiska. Peru, Ecuador eller Bolivia är säkert spännande, men... Argentina är det mest europeiska landet i Sydamerika. I Brasilien pratar man portugisiska som är klart svårare att förstå och uttrycka sig på.

5. Det finns en hel del svensk anknytning till Argentina. Jag gillar emigranthistoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0