2009 i ord och bild

Januari

-          Inleds med Mors födelsedag och i år firade hon 80! Veckan efter var jag engagerad som morronpratare på SR i Kristianstad och sedan inleddes årets roligaste radioperiod med Vi i Femman. I år med ny programledare – Josefin Modig. Känner mig lite som På Spårets Björn Hellberg i min domarroll.



Domaren i Vi i Femman i fokus.


Februari

-          Den här månaden inleddes vårens ”måndagar med Vidar” då jag hade förmånen att få vara dagispappa åt dottersonen, tvåårige Vidar, under måndagarna. Det var ett varierat program, men roligast var kojan vi byggde av bäddsoffan. Pratade på länsbiblioteket om mina böcker och lyckades sälja lägenheten, som en förberedande finansiering av den planerade Argentinaresan.

 


Vidars koja

Mars

-          I mina ansträngningar att rensa ut inför resan ägnade jag mars månad åt att sortera tiotusentals gamla diabilder. Roligt att återknyta alla bekantskaper från förr, lite melankoli ibland över förlorade vänner, släktingar som avlidit, men också många fina minnen. Till slut lämnades cirka 500 bilder för inscanning på dvd. Ett halvår kvar till avresa, så jag startade bloggen.
 


Stenmark, Åre 1981, inscannad dia

April

-          Såg allsvenskans första match för säsongen på Olympia och HIF slog IFK Göteborg med 1-0. Hade med den införskaffade dvd-kameran och gjorde en kortfilm. Debutfilmen  i mars hette ”Vidar på Kjuge Kull”. 15 april tillbringade jag en eftermiddag på militärmuseet i Ystad där Gustav Fridolin intervjuade mig om svenskarna i Kongo, för en TV-serie i TV4 ”Vår mörka historia” som sändes i december. Pratade om Hakon Swärd för en fullsatt Verumsgården, i Hässleholm, och dagen efter i Östermalmskyrkan för pensionärerna om Kongo. Också mycket folk.


 
Henkes sista säsong

Maj

-          Vidar följde med på vernissage för utställningen om Finlandsbryggeriet och det var smockat av folk. Jag hade under vintern skrivit texterna till den permanenta utställningen.

 


Vidar på bryggeriutställning


Juni

-          Hjalmar tog studenten och firades av från skolan med buller och bång. Ett intensivt jobb med inte mindre än 16 hemmahosreportage inför höstens BoDagar genomfördes smidigt. Midsommar tillbringades på bröllop i Lysvik i Värmland. Riktigt roligt, även om jag är ganska flyktigt bekant med Ingela, som stod brud.


 


Student -09


Juli

-          Fem veckors radio ”Förmiddag med Per Erik Tell” inleddes i juli och fortsatte in i augusti. Premiärgäst var författaren Anders Roslund och sen var det massor av andra roliga gäster. Ett axplock: Bengt CW Carlsson, Nils Erikson, Staffan Olander, Therese Ahlbeck och Jörgen Johansson.

 


Bengt CW Carlsson, gäst i studion


Augusti

-          Fortsatt radiojobb. Exempel på gäster: Jan Cardell, Annika Fehling och Margit Sandemo. I augusti satte jag också punkt för den nya kriminalromanen ”Whisky Blues” som jag skrivit under våren tillsammans med vännen Börje Berglund. Boken kommer förhoppningsvis ut i handeln våren 2010. Några dagar innan månadsskiftet lämnade jag över lägenheten till sin nye ägare, och flyttade tillfälligt till Karpalund och familjen Tell/Paulsson. Helge Ax:son Johnsson stöttade min resa med en slant. Och jag siktar på en bok om svenska spår i Argentina. Augusti betydde också sista rundan i Omahatouren med alla mina pokervänner.

 


Margit Sandemo efter radioshowen


September

-          Avresa. Kl 1815 lden 1 september lyfte Hjalmar och jag med British Airways från Kastrup, via London och Sao Paulo, mot Buenos Aires. Vi flyttade in i en kul lägenhet i San Telmo, där vi skulle bo i tre månader. Amerikanerna Pettson och Findus var några trevliga grannar, tangocharmören Paul en annan.

 


London i skymningsljus


Oktober

-          Månaden inleddes med en resa till Misionesprovinsen. Jag fick många nya vänner och fantastiska bekantskaper under resan. Efter några veckor hemma i Buenos Aires med några jobb och mycket ledighet så for Hjalmar och jag på en gemensam resa till Córdoba, Argentinas andra stad. Vi gjorde utflykter till Cerras Chicas, där vi träffade Hedda Wachtmeister, till Villa Gral Belgrano där vi drack öl och till dique San Roque för research.

 


Hedda Wachtmeister i Sierras Chicas


November

-          En ny fantastisk tur i Argentina, då vi ägnade tio dar åt norra Patagonien. Det var valsafari från Valdeshalvön, och sedan buss tvärs över mot Anderna till Gobernador Costa och El Bolsón innan vi reste hem via Neuquen. En dagstripp till Colonia i Uruguay gav oss tre månaders nytt visum i Argentina.

 


Guanaco i Patagonien


December

-          Vi lämnade San Telmo och flyttade till Palermo och en ny våning. Det är sommar och vi är glada över luftkonditioneringen i lägenheten. Vi åkte till Tigre och tog oss runt i deltat, gick på julmarknad i svenska kyrkan och jullunch på klubben. Bjöds på asado hos Clas och Anneli i Pilar och jag tog en privatlektion i tango för Eduardo Saucedo och Marisa Quiroga. Anja och Anna kom från Sverige några dagar före julafton och Karin och Claes några dagar senare. Nu närmast ska vi se Dakarrallyvilarna. Nyårsdagen 2010 kommer Linnea, Niclas och Vidar hit.


Hjalmars juldopp hos Clas och Anneli


Kommentarer
Postat av: Thomas Nydahl

Tell, tack för en fin årskrönika. Önskar er fortsatt goda och kreativa dagar därborta. Kristianstad är kallt men snöfritt igen och ikväll åker vi in till centrum för att äta den traditionella nyårsmiddagen på Rosegarden. Varma hälsningar till dig, dina barn och ditt barnbarn från Thomas och Astrid

2009-12-31 @ 14:47:27
URL: http://nydahlsoccident.blogspot.com/
Postat av: Inkan©

När jag läser så känner jag bara stor nyfikenhet på den bok (böcker?) som blir ett resultat av denna resa. Så spännande du är.



Ha ett gott 2010 med många nya fina upplevelser och skriv-skriv-skriv!



Kram,

Ink

2010-01-01 @ 11:57:23
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0