Bokrean, första dagen

Du får köpa precis vad du vill på bokrean. Eller låta bli för den delen. Det här är inga tips på bra böcker eller något sånt. Detta är bara lite kort om vilka böcker jag släpade hem från årets bokrean, första dagen. Risken är att det blir fler besök i Ystads Bokhandel.
 
Sören Sommelius - Hemma i Ingenstans och underrubriken Resor till städer. Ska bli mycket spännande att läsa då Sören skriver om tio städer i världen. En av dem är Chennai i Indien som jag utforskade strax före jul, för bara två månader sedan. En annan är Helsingborg, som jag är uppväxt i - och en tredje är La Paz.
 
Gunnar Ollén - Det underbara som kom genom luften, om Sveriges Radio/TV i Malmö 1925-1975. Skånsk radio- och TV-historia. En tia i fyndlådan.
 
Tomas Bannerhed - Korparna. Augustprisvinnaren i förrfjol. Borde jag kanske ha läst tidigare, men tja, nu är den på väg mot nattygsbordet i alla fall.
 
Per-Erik Sjösten - Mäster Elias. Lokalhistoria. En biografi på Elias Nilsson som var chefredaktör på den saligen avsomnade socialdemokratiska dagstidningen Aurora i Ystad. Ska bli intressant.
 
Jacques Werup - Medan jag levde. En självbiografi av matthandlarens son från Malmö. Jacques Werup, ännu en författare i Ystad. Jag ser honom ibland sjunka ned några rader framför mig på Biografteatern Scala. Jag intervjuade Jacques första gången i samband med hans succé med Casanovas senare resor. Det måste ha varit i slutet av 1970-talet, kanske till och med 1979. Jag recenserade och skrev för Smålänningen och körde inom Lövestad och hälsade på. Då var Jacques en ung författare. Nu har han skrivit memoarerna!
 
Så här såg han ut i Lövestad när det begav sig. Jag kunde inte ta skarpa bilder ens på den tiden...
 
 
 
 
 
Förutom de här reainköpen har jag som vanligt varit ute på Bokbörsen och handlat. På väg mot Plaza de la Molina i Ystad är följande verk:
 
Åsbrink, Brita - Ludvig Nobel: "Petroleum har en lysande framtid!" Om bröderna Nobel och deras oljeimperium i Baku i Azerbajdzan.
Bäckmann, Ida - Från filare till storindustriell i Naftabolaget Bröderna Nobels tjänst; ett utdrag ur generalkonsul K. W. Hagelins memoarer. Finns det någon röd tråd, möjligen? Ida Bäckmann har jag ju sprungit på tidigare, då i Misionesprovinsen i Argentina.
Hantschel, Anton - Baku. Kampen om Kaukasus olja.
 
Bokbörsen är riktigt bra för att hitta små pärlor i litteraturen. Kolla bara här!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0