Avveckla - med förnuft

Alla medelålders minneskonstnärer minns att rubriken är den gamla slogan som Linje 2 använde i kärnkraftsomröstningen. Den passar rätt bra på in det jag håller på med just nu inför resan. Vad ska kastas? Vad ska sparas? Vad ska tas med?
En runda till soptippen har det blivit. En stor jäkla skinnsoffa och en säng. Till Nosaby IF:s loppmarknad har jag kört lite andra möbler, några bord, en bokhylla och lite annat. Det börjar tunna ut i lägenheten.

Men hemma på hyllan stod också pärlan, min Eddystone 670-A, en gammal båtradio för att kunna lyssna på kortvåg. Hur skulle jag göra med den?



Det löste sig alldeles utmärkt. Jag försökte för några år sedan att sälja den på en annonssida på nätet. Fick ett seriöst svar från en vän i gamla Radioklubben Tellus i Mölndal. Men det blev aldrig affär. Alldeles som av en händelse hörde han av sig för en vecka sedan och undrade om jag hade den gamla Eddyn kvar.
Så i fredags hämtade han den och for iväg igen för att införliva den i sin samling av just gamla Eddystonar. Han lär ha ett halvdussin redan.
Eddystone är en klassisk brittisk radioapparat. Namnet kommer av revet Eddystone Rocks på sydkusten och på radions logga finns fyren vid Eddystone.
Att lyssna på kortvåg var spännande under 1970- och 80-talet. Men det var en hobby, en sysselsättning som försvann i och med internets framväxande. Varför lyssna på knaster och störningar när du idag kan plocka in vilken radiostation du vill i hela världen med full kvalitet?
Men att höra Argentina var förhållandevis enkelt. RAE eller Radio Argentina al Exterior hördes regelbundet med program på såväl engelska som spanska. Ett särskilt program för de utländska lyssnarna leddes av Gabriel Ivan Barrera och han ska jag se om jag kan träffa på i B.A.



På kortvågen fanns också Radio El Mundo, Radio Continental, Radio Belgrano och Radio Splendid från Argentina. Även på mellanvåg kunde med jämna mellanrum, bra antenner och fina mottagningsförhållanden höras argentinsk radio.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0