August i San Telmo

 

 

Samtidigt som Riksteatern turnerar i Sverige med Linus Fellboms uppsättning av August Strindbergs ”Fordringsägare” spelas samma pjäs, här på andra sidan jordklotet, på DelBorde Espacio Teatral i San Telmo, Buenos Aires i Argentina.

  Det är regissören Marcelo Velázquez, som valt att sätta upp ”Fordringsägare”.
  - Strindberg har följt mig sedan jag studerade dramatik som ung, berättar han. 
  August Strindberg jämförs i den argentinska pressen med Tjechov och Ibsen, och ”Fadren” och ”Fröken Julie” sätts  med jämna mellanrum upp i Latinamerika. Det är betydligt ovanligare att ”Fordringsägare” spelas. Men i juni hade pjäsen premiär i Buenos Aires och ensemblen räknar med att publiken ska räcka till en föreställning i veckan året ut.
 DelBorde Espacio Teatral är en av hundratals små teatersalonger i Buenos Aires. Den lever sitt liv som en kooperativ förening i bohemkvarteren i den argentinska huvudstadens äldsta stadsdel, San Telmo. På dagtid ett slitet område med uteliggare som letar genom soppåsar, på kvällarna ett ställe där kulturen tar plats med sina milongas, tangoklubbar, poesicaféer och parillas, där grilldoften från stora argentinska köttstycken lockar de förbipasserande.

Teatern årsbarn med pjäsen

 Teaterhuset är från 1880-talet. Nästan årsbarn med Strindbergpjäsen, poängterar Velázquez, med ett leende. 2004, när den allvarliga krisen i Argentina var på tillbakagång och ekonomin tog fart igen, revs innandömet ut och byggnaden genomgick en total renovering. I princip är det bara fasaden kvar av det ursprungliga huset.
  Salongen är 60-70 kvadratmeter stor. Publiken, som mest ett femtiotal personer samtidigt, sitter på golvet i plaststolar och skådespelarna rör sig några få meter framför åhörarna.
  - Det här är en perfekt salong för en intim pjäs som ”Fordringsägare”, där publiken praktiskt taget sitter i knäet på skådespelarna, säger Marcelo Velázquez.



  Scenografin är utstuderat enkel. En korgstol för två, en utrullad plastmatta med mönster av parkettgolv. På den vitdraperade väggen bakom skådespelarna visas bilder, eller filmsekvenser, och det hörs modern elektronisk musik, som tillsammans förstärker känslor och stämningar. 


Krävande föreställning

  ”Acreedores” som pjäsen heter på spanska hade premiär i San Telmo i juni, men redan i mars satte repetitionerna igång. Det är en krävande föreställning för skådespelarna med mycket dialog.
   Dessutom berättar Marcelo Velázquez hade man ett alldeles speciellt problem med den spanska översättningen, som man tvingades använda sig av.
 - I Argentina har vi en tilltalsform som heter ”vos” och är en speciell form av du, som inte finns i Spanien, så vi var tvungna att göra en egen översättning, ersätta de spanska ”tú” och ”Ud.”,  för att det skulle fungera för den lokala publiken.
 Rollnamnen har man i princip inte behövt ändra. Adolf blev Adolfo och Gustav blev Gustavo, medan Tekla heter Tekla även i Buenos Aires. Rollerna spelas av Marcelo Bucossi, Daniel Goglino respektive Mercedes Fraile.    
 Marcelo Velázquez får stöd av skådespelarna då han förklarar att ”Fordringsägare” trots att den skrevs i slutet av 1800-talet fortfarande är lika aktuell. Triangeldramat handlar om kampen mellan könen, äktenskapets ständiga ängslan över otro, om makt, slitningar och önskningar.
 Trots teaterns relativa litenhet har en handfull kritiker hittat dit och uppsättningen har rönt stor uppmärksamhet i den argentinska kulturpressen. Den har av recensenter till och med kallats för en excellent version av Strindbergs ständigt lika aktuella verk.

 

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0