Budskap i hamnen

I Puerto Maderos hamn ligger korvetten "Uruguay" förankrad. I dag ett museum som man kan ta sig ombord på för två pesos.
Det är ett stycke svensk historia som utspelar sig i manskapsmässen på den här turistattraktionen. Det var nämligen korvetten "Uruguay" under kapten Julián Irizars befäl som i oktober 1903 seglade söderut mot Antarktis för att eventuellt hitta och föra hem de man trodde var resterna av Otto Nordenskjölds sydpolsexpedition. Man hittade allihop! De hade tvingats till två övervintringar i Antarktis sedan deras eget fartyg, en gammal norsk valfångare, skruvats sönder i isen och sjunkit.
Inom glas och ram satt bland annat det här vackra brevet som var skrivet till expeditionens meteorolog, Gösta Bodman, från hans syster:




  

”…ibland blir jag en smula ängslig för mammas skull, men Gud har hjälpt henne i så många prövningar förut, ty en prövning för henne är din resa, så han hjälper henne nog nu med och låter henne återfå sin gosse. – Du må tro, jag tycker det rent av är litet storartat att vara syster till en sydpolfarare, alla här är förresten så intresserade och fråga efter dig…”


Kommentarer
Postat av: Charlotta

Ha, vad kul att hitta det här! Jag googlade på min mormors morbror, eftersom jag visste han var småkänd på den tiden och hittar ett brev skrivet av min mormors mamma Kerstin! Tack!

2011-10-08 @ 21:34:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0