Dique San Roque - första Córdobautfärden





Den första utfärden när vi kom till Córdoba var till dique San Roque - en gång i tiden då den anlades i slutet av 1800-talet den största dammbyggnaden i hela Amerika. I dag en mer modest konstruktion. Orsaken till vårt besök var att här hade den svenske ingenjören Stavelius en gång i tiden orsakat politisk rabalder av riksklass i Argentina då han skulle se över dammen.
Mer om detta kommer i min kommande bok.
Men utflykten var spännande. Då vi löste biljett till microbussen dit tittade de undrande på oss och föreslog sedan att vi skulle ringa och beställa buss för hemresan. Jag såg framför mig att vi släpptes av nånstans i ödemarken, bland skorpioner, kaktusar och en och annan orm. Att vi skulle få vandra kilometervis i stekhet sol utan skuggande träd och att solen skulle gå ned innan vi fick lift på flaket med en fiskbil på väg till stan.
Så blev det inte.
Det fanns till och med några gatuserveringar - grill och pilsner och några souvenirbutiker vid dammbygget. Några fiskade, hade dragit upp en stor karp, och då vi skulle vända åter höjde vi bara handen och en buss stannade och tog upp oss.

Bonus på utfärden blev mitt möte med förre presidenten Miguel Juárez Celman, som störtades i samband med parkrevolutionen 1890 då bland annat den gamle underlöjtnanten vid Wendes artilleriregemente i Kristianstad, af Jochnick, brassade på för kung och fosterland (eller åtminstone för revolutionärerna) vid Plaza Lavalle i Buenos Aires. Mer om detta - också i min kommande bok.

 


Kommentarer
Postat av: anja

är det där din riktiga hårfärg?

2009-10-25 @ 13:51:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0