Matilde

Får jag presentera ugglan Matilde!



Det var hemma hos Birgit Holmgren utanför Oberá i Misiones som jag fick möjlighet att träffa ugglan Matilde. En liten fin uggla som hade skadat sig och som Birgit hade tagit hand om. Birgit var en fantastisk kvinna som drev en chacra med djur alldeles själv, här på gränsen till urskogen.
Hon hade grisar, getter, höns, en ñandu (en sorts ministruts) sprang omkring som en annan stallförman och det fanns vackra fåglar och en samling gnagare, ett mellanting mellan råtta och koalabjörn (hm?) som jag inte minns vad de hette, men de såg ut så här i alla fall:



En nyfiken liten krabat. Nån som kan hjälpa mig att artbestämma den?

Kommentarer
Postat av: nea

Kapybara? Vi hade väl en sån barnbok när vi var små minns jag...

2009-10-11 @ 16:36:17
Postat av: Mange B

Det var ingen skönhet det där djuret, men den har ju lika stor rätt att finnas för det ;-)! Har aldrig sett en sån och kan tyvärr inte hjälpa dig att artbestämma!



MB

2009-10-13 @ 12:59:24
URL: http://www.lucifer.se
Postat av: Helen

Ser lite ut som en liten häst....söt! :)

2009-10-16 @ 22:58:06
Postat av: Rikard A

Det är en kapybara. Såg sådana i filmer från sydamerika av Jan, den visslande filmaren som brottades med anakondor.



http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapybara

2009-10-18 @ 10:15:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0