Evig vila i palmens skugga


Omkring 1900 anlade de svenska immigranterna, i Porto Lucena i Rio Grande do Sul i Brasilien, den första svenska kyrkogården, "Cemiterio Sueco". Den ligger i lummig grönska på en svag sluttning ned mot Uruguayfloden. Tyvärr finns inte vyn mot floden kvar på grund av den explosiva växtligheten.

Hit åkte jag med Roffe som säker chaufför, på vad som borde kunna kallas en Herrans vägar, och förre secaderamästaren från Oberá, Klas Björklund, var med liksom dennes nästkusin i Porto Lucena, Ademar Olsson, numera politiker i Partido Trabalhadores.

Klas fick se morfars och mormors och farfars och farmors gravar. Ademar stannade till en stund vid mormors grav. Mormor som på 1920-talet planterade en palm för att få skugga över graven. Hon avled 1924, har skrivit Suecia - Småland, på gravstenen - och den nu 90-åriga palmen har blivit mer än fullvuxen.




Kommentarer
Postat av: Inkan©

Intressant Tell; jag kommer att vänta intensivt på boken. Dessa svenskars äventyr i Argentina, men även i Brasilien är spännande. Vilka livsöden. Och tänk att de vågade- Jag beundrar dem även om jag förstår att för många var det sista utvägen i hopp om ett bättre liv.



Jag hoppas du sätter upp mig på boklistan...

2010-04-18 @ 20:17:23
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0