Bokhandlarnas bokhandel!

Jag har sett en del boklådor i mitt liv. Från de små stånden vid Seines stränder i Paris (jodå de finns här också, bl.a. på Plaza Italia och vid Facultad de Medicina), bokhandelsbesökarnas paradis i Hay-on-Wye, på gränsen mellan Wales och England, och jag har sprungit på Barnes & Nobles i Boston.
Men jag har inte sett någonting som ens liknar El Ateneo på Avenida Santa Fé tidigare - ett kulturpalats! Bokhandeln är inrymd i den gamla teatern "Grand Splendid" och man har utnyttjat den gamla kulturlokalen på ett föredömligt sätt.
Allt finns kvar. Entrén känns helt rätt, även om Stieg Larsson och Henning Mankell exponeras just där. Logerna är kvar med sittplatser för att kunderna ska kunna sitta ned och läsa, eller med plats för laptop'en. Scenen är förvandlad till Café Impresso där man kan ta en caffe doble eller en copa de vino i lugn och ro.
Det bästa av allt - utbudet är enormt - och allting är lätt att hitta. Det finns hiss och kundtoaletter - och det finns: hör och häpna, en mängd trevlig och påläst personal som vet vad bokhandeln har på hyllorna, och snabbt guidar rätt, ger små råd utan pekpinnar, eller beskäftighet, och - utan att sedan hänga över en.
Jag frågade efter den där fågelboken jag haft span på ett tag (den finns inte nånstans!) och fick omedelbart besked att den utgått, men biträdet rekommenderade istället den här... När han väl visat mig hyllan lämnade han mig att i lugn och ro studera boken/böckerna.

Jag utnämner El Ateneo till bokhandlarnas bokhandel, ger den alla stjärnor den kan få, och hoppas att det argentinska kulturklimatet aldrig tvingar butiken in på en annan väg. Än en gång: Jag tänker på hur vi har det därhemma...

 


Kommentarer
Postat av: Thomas Nydahl

Vilken magnifik skönhet. Jag måste länka till dig idag. God helg Tell!

2010-01-22 @ 10:29:23
URL: http://nydahlsoccident.blogspot.com
Postat av: Ann

Så vackert och vilken stämning det måste vara på ett sådant ställe. Så inbjudande och lockande. En godisaffär för den som tycker om att läsa.

2010-01-23 @ 09:30:21
URL: http://livsbloggen.blogg.se/
Postat av: Lennart O

Det finns en bokhandel i Göteborg som är inrymd i en gammal biograf och där delar av den ursprungliga miljön finns kvar. Den ligger på Östra Hamngatan 46.

2010-01-23 @ 10:29:10
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Walle

"Jag tänker på hur vi har det därhemma" Låter som du lyssnat på Björn Afzelius - eller är jag ute på cykeltur?

2010-01-24 @ 20:26:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0