Det stora avslöjandet

I dag blev jag ännu lite mer argentinare. Det finns hemliga koder och mysterier som följt mig under de fyra och en halv månad som jag nu tillbringat i Argentina. Saker som förbluffat och till synes inte haft någon rationell förklaring alls.
Det har de alltid.
I dag blev jag nämligen invigd i den hemlighet som förborgas bakom fenomenet att det ibland står en plastdunk på taket till en parkerad bil. Varför i hela fridens namn gör det det? Det har jag undrat över.
Vid ett besök i La Plata, en handfull mil söder om den federala huvudstaden, vimlade det idag av bilar med plastdunkar på taket. Dessutom fanns det ansamlingar av bilar på sina håll med små plastkoner på taket. Firade man nånting? Var de felparkerade och väntade på att släpas undan? Var det ett sätt att markera att man snart var tillbaka?
Nä, ingetdera.
Vill du sälja din bil så sätter du helt enkelt en plastdunk på taket på bilen och potentiella spekulanter kan göra en okulär besiktning av fordonet innan han slår till och letar upp ägaren. Så enkelt var det!



En beige Renault kanske skulle passa?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0