Mångsysslare eller arbetslös?

Visst finns det en stor arbetslöshet i Argentina. Samtidigt finns det en enorm kreativitet för att sysselsätta sig och dra in några pesos.
Inte bara är effektivitet underställd sysselsättning. Det verkar viktigare att ge folk en uppgift än att vara snabb och effektiv. Alla tar också sina uppgifter på blodigt allvar.

Sen finns det de som hankar sig fram genom att sälja pennor, läslampor eller till och med spelprogram för fotbolls-VM i tunnelbana, på gator och torg.
Eller tvättar rutan på bilarna vid övergångsställen. Några smågrabbar har lärt sig jonglera och när det blir rödljus ger de dig en show, och hoppas på en slant. Jag har till och med sett män med enorma reklamskyltar som de bär ut i gatans mitt under stopp i trafiken, står där en stund, och knallar tillbaka när ljuset slår om.

Det viktiga är ändå att man gör någonting. Det finns en stolthet över de små slantar man drar in på det här sättet. Inte många sitter på rumpan och väntar på att bli försörjd...


Kommentarer
Postat av: Mange B

Hola på dig!

Ja, dom är driftiga som få och det är härligt att se! Jag lider också för tillfället av arbetslöshet, men försöker att dra in svenska pesos på olika vis, det går om man vill och jag tackar alla!!!



Ha det gött så länge

så syns vi sen



Mange B

2010-01-05 @ 19:39:36
URL: http://www.lucifer.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0