Recension i DAST.nu

"Whisky Blues" har nu recenserats i nät-tidskriften DAST som skriver om populärlitteratur sedan 1968. DAST hittar du på www.dast.nu och recensionen i sin helhet kommer här:

"Per Erik Tell har skrivit ett antal väl mottagna kriminalromaner från Skåne (själv är han radioreporter från landskapet och har skaffat sig många fans genom sina program i Radio Kristianstad), förutom att han har skrivit om belgiernas fasansvärda framfart i Kongo för hundra år sedan och författat intressanta reseskildringar från USA. På senare tid har han varit bosatt i Argentina, men har flyttat hem igen, till Göteborg. Att han är en globetrotter bevisas kanske av att den nya boken Whisky Blues (skriven tillsammans med konstnären Börje Berglund) utspelas huvudsakligen i Skottland.

Whisky Blues är både en kriminalberättelse och en historik över den skotska whiskyn. I romanen auktionerar  MacMillan Distillery i Pitlochry ut sin 500-liters tunna Cask 1962 som anses vara världens bästa whisky  på en auktion i Aberdeen. Den säljs för 25 miljoner pund, vilket betyder att det åtminstone är världens dyraste spritförpackning.

För att reda ut bekymren tillkallas en kvinnlig, före detta hemlig agent med drag av både Modesty Blaise och Lisbeth Salander. Det visar sig att mycket har att göra med brevbäraren (som får heta postmannen trots att han ringer fler gånger än två) Oliver Campbell, som upplever en ganska kort men mycket intensiv tid i Pitlohcry. Det blir en kärleksberättelse förutom en story om oväntad död, men tyvärr mest om whisky och skotsk kulturhistoria, som inte minst Berglund kan mycket om och är särskilt förtjust i. Inget ont i det, men det får också berättelsen att sacka där den inte mår bra av inbromsningen.

Det man förväntar sig bli en actionthriller blir lite av en pusseldeckare, visserligen fylld av festliga upptåg och ögonkast mot kontemporära händelser. Det blir lite lattjo där berättelsen skulle ha mått bättre av gravallvar.

Det betyder inte att det här är en dålig kriminalroman, det är det inte. Bitvis är den rolig (inte minst den kärleksfulla beskrivningen av en åldrig whiskyspecialist och av en leende hund med ett litterärt namn) med blinkningar mot deckarens manschauvinistiska klichéer. Den är på sina ställen riktigt spännande, dock utan att nackhåren reser sig alltför besvärande.

Kristianstadskonstnären Börje Berglund föddes 1948 i Skövde. Hans favoritwhisky heter Talisker.
Per Erik Tell föddes 1956 i Ystad. Han är mest förtjust i Old Pulteney. Förutom att han är författare har han varit förläggare i Vinslöv. Hans nu nedlagda förlag hette Tinna & Tells."

KJELL E. GENBERG