Jag mötte Lassie



För bara tre veckor sedan visste jag inte vem han var. I kväll träffade jag honom, även om jag inte ska skryta över det intellektuella utbytet oss emellan. Det var ungefär som det "djupa" samtalet jag en gång hade med Olof Palme under en bankkonferens 1985...

Men jag har i alla fall träffat en av presidentkandidaterna inför valet 2011. Pino Solanas är en av ledarna för Proyecto Sur, som kanske närmast är ett rödgrönt parti. Kvällens diskussion på advokatklubben på Corrientes handlade om utlandsskulden, och hur man ska ställa sig till den. Innan jag avvek hann jag uppfatta att den argentinska utlandsskulden uppskattas till 150 procent av BNP - medan en "normal" utlandsskuld är i relation; 30 procent av BNP.

Pino Solanas är mest känd som filmregissör. Jag har redan hunnit rekommendera hans filmer här. Innan vi skildes ville han absolut signera dvd-omslaget. Han är också en obekväm frågeställare till makten, har blivit skjuten i benet med sju skott (eller var det nio), efter ett utspel - och nu närmast är hans rådgivare misstänkt för spionage i finansdepartementet. En riktig idol!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0