Etapp 2 Braås-Motala




Lena Ph:s barndomshem i Vetlanda.

Småland luktar trä, snickerier och skogsavverkning. Jag lämnar kvällens speedway därhän i Vetlanda, och när andra planer för Vetlanda, men… Lena Ph bor inte kvar! Turistbyrån ritar tålmodigt upp en karta var Lena växte upp och förklarar att Åsa-Nisseturismen har tagit över efter nya filmen, trots att Knohult ligger i grannkommunen Aneby. Vidare över Eksjö och Tranås mot Boxholm där jag kommer försent igen. Ostbutiken vid Boxholms Mejeri stängde för dagen en halvtimme innan jag rullade upp på gårdsplanen. Jag säger bara: vitlöksost och brännvinsost. Istället en längre paus vid Tåkern, fågelsjön sydost om Vadstena. Brun kärrhök, sothöna, salskrake och rödbena. Sen mot dagens mål – Motala! Göta Kanal och Vättern Runt på cykel, men framförallt en gång i tiden Sveriges radiocentrum: Stockholm-Motala, och luften vibrerar av Sven Jerring och Barnens Brevlåda.  Man kan få en guidad vandring i masten - 120 meter rakt upp.

21,5 mil
Totalt: 54 mil


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0