Etapp 3 Motala-Nora




Passerar Nubbekullen mellan Motala och Askersund och återfår tron på att svenskarna har humor. Studeras närsynt av fin rödräv vid kaffepaus på vägen mot Laxå. Degerfors är fotboll. I kväll mot Ängelholm borta. Hagström är materialare för DIF och har sett alla hemmamatcher på Stora Valla sedan 1955. Han visar stolt upp ”Skitiga bullen”, det egna krypinet under läktaren, och bakom tvättstugan, där landets fotbollspotentater druckit kaffe ur solkig kopp. 1-1, Ängelholm är bra, gissar Hagström, som stannar hemma. Det blir 2-1, säger Persson, som spelat allsvenskt. Tillägger; man får tippa med hjärtat. Så Karlskoga och Bofors. Kulor och krut. Bofors Industrimuseum öppnar första juni, men porten är öppen och jag skrotar kring bland kanonerna tills en grupp kineser dönar in och ropar Ni-hao! Kineserna kommer närmast från Finland, på väg mot Bergen och jag sällar mig till dem när Alfred Nobel själv kommer ut från brukshotellet och tar i hand för fotografering – den ene kinesen efter den andre. Han ser misstänksamt på mig och undrar på engelska: where are you from? Kineserna drar till Norge i sin minibuss, jag åker till Nora och tar in på tåghemmet, vagn i vagn med Maria Langmuseet.

17,2 mil
Totalt: 71,2 mil


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0