Gravar jag mött - I

Det känns helt naturligt att inleda den nya bloggserien Gravar jag mött just idag - Alla Helgons Dag. Helgen vi ägnar de döda släktingarna och vännerna åtminstone en stunds tanke.





Lennart Geijer ligger begravd på kyrkogården på Norra Promenaden i Ystad. När jag såg hans grav ikväll och den lilla ljuslyktan så blev jag varm i sinnet. Vad skönt att det faktiskt finns någon därute som fortfarande har andra minnen av Lennart Geijer än de svarta rubrikerna om bordellaffären som flödar över i gamla tidningsarkiv och lägg.

Mina egna minnen av Lennart Geijer är sparsamma. Jag minns honom blek, lite kulmage och mörktonade glasögon, på stranden i Mossby under några soliga sommardagar. Jag hade cyklat dit med kompisarna. Han hade sommarhus på andra sidan landsvägen.

Jag minns också demonstranternas skanderanden under slutet av 1960 och början av 1970-talet:
Palme och Geijer - Nixons lakejer!

I övrigt är det ju med bordellhistorien, som fick hans namn och blev Geijeraffären, som Lennart Geijer ristades in i historieböckerna.

Jag tar till Wikipedia:
Han var postmästarn's påg i Ystad. Han studerade juridik och jobbade inom Hyresgäströrelsen tills han hamnade i regeringen. Palme såg till att han blev justitieminister då Erlander avgick. Han hade posten 1969-76 tills Fälldin tog över.
Under sin tid som justitieminister fick han förhandla med Kommando Holger Meins som sprängde den västtyska ambassaden och han skickade Ebbe Carlsson och Hans Holmér till Sahlgrenska sjukhuset för att som undercover-agenter utreda vad som var på gång.

Slutligen kom då den så kallade bordellhärvan där Lennart Geijer av Säpo pekades ut som en möjlig säkerhetsrisk på grund av sitt misstänkta umgänge med prostituerade från öststaterna. Detta var innan järnridåns fall, nota bene. Bordellaffären avfärdade Thorbjörn Fälldin retoriskt skickligt genom att säga att listan med politiker som gick till horor måste vara ett falsarium eftersom han själv stod med på den! En logik som inte gick att säag emot.

Geijer fick skadestånd från Dagens Nyheter, och reportern Peter Bratt förlorade sin heder, men idag, efter bland annat Hinsehäxans bekännelser, är det väl ingen som tvivlar på vilka horisontella förfriskningar som statsråden försåg sig med...

Lennart Geijer blev 90 år gammal.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0