Living next to Theroux

För många år sedan läste jag romanen Moskitkusten. Sen föll författaren Paul Theroux i glömska. Inför min bok Den falske ingenjören återuppväckte jag honom till viss del då jag lånade hans och Bruce Chatwins Åter till Patagonien på biblioteket.
 
Så en dag för någon tid sedan dök det upp lite vänner. En av dem, Lennart Lundquist, undrade om jag läst hans husgud, Theroux. Jag svävade på målet och han berättade vad jag hade missat. Dagen efter fick jag besök från Norge. Min gäst hade som reselektyr - Paul Theroux!
Intresset var väckt.

Via Bokbörsen köpte jag snabbt The happy isles of Oceania - för kommande projekt, samt The kingdom by the sea, inför nästa månads äventyrsresa till Skottland. I torsdags berättade jag om mitt författarskap på Bokhandeln i Ystad och under en paus fick jag syn på The tao of travel som jag lyckades byta till mig.

Theroux har skrivit en hel radda böcker om sitt resande, och andras. Han är särskilt förtjust i tåg. Ja, det här verkar lovande!
Rubriken syftar på det faktum att på den Lundquistska bokhyllan i Hammarby sjöstad står nu Tell sida vid sida med Theroux...




Tåget lämnar Barmouth, mot Aberystwyth...


Kommentarer
Postat av: Thomas Nydahl

Tell, detta var högst märkligt. Om dryga två veckor är jag i Aberystwyth.

2012-04-29 @ 15:56:29
URL: http://nydahlsoccident.blogspot.com/
Postat av: tell

Roligt Thomas att du reser till Wales! Det är himla fint. Och kul att jag nästan samtidigt är i Storbritannien för jag åker om tre veckor till Skottland!

Ha en fin resa.

2012-04-29 @ 22:29:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0